Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Porsche scoort twee procent meer verkopen eerste helft 2019 wereldwijd. China grootste groeimarkt.

Porsche AG heeft in de eerste helft van 2019 wereldwijd 133.484 nieuwe auto’s afgeleverd, met als resultaat een groei van twee procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. De Macan en Cayenne zijn de grote koplopers. Met 41.735 verkochte Cayenne’s is dit model de snelste groeier, te weten 45 procent. En dan moet je bedenken dat de nieuwe Cayenne pas sinds dit jaar op alle markten leverbaar is, en de coupé pas in mei bij de dealers is gearriveerd.

Macan populairste model

Het populairste model voor Porsche is en blijft de Macan. Maar liefst 47.367 klanten hebben in de eerste helft van dit jaar de sleutels van hun gloednieuwe Macan overhandigd gekregen.

Wereldwijde ontwikkelingen

“Zoals verwacht voelden we in Europa het effect van de invoering van de WLTP meetprocedure, en in het tweede kwartaal de invoering van partikelfilters op de benzinemotoren, flink na-ijlen”* , zegt Detlev von Platen, lid van de raad van bestuur voor Sales & Marketing.  Des te mooier is het dat de groei in onze twee grootste markten, dat zijn China en de Verenigde Staten, naar tevredenheid is. Ondanks een dalende markt in beide landen. Overigens was deze positieve ontwikkeling mede dankzij onze sportwagens, die vooral in China enorm populair zijn.

Detlev von Platen
Enorm populair in China; de sportwagens van Porsche

Terug op het spoor

Eind juni was de groei in China zelfs 28 procent. In Azië en de Stille Oceaan, Afrika en het Midden-Oosten bedroeg de groei 20 procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Ook in de Verenigde Staten heeft Porsche zijn positie in de eerste helft van het jaar kunnen versterken door het behalen van een groei van drie procent dankzij de levering van 30.257 nieuwe Porsches. “Na een slecht eerste kwartaal zijn we nu terug op het spoor en verwachten we voor 2019 een algehele groei.” aldus Detlev von Platen.

Enorme groei China, Europa is gedaald.

Wat is WLTP?

*De WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) is een nieuwe procedure voor het meten en vastleggen van het brandstofverbruik voor alle autofabrikanten. De procedure is wereldwijd gelijk, de voorwaarden zijn aangescherpt en er wordt meer een alledaagse rit nagebootst. De WLTP is dus realistischer dan de voorgaande NEDC-test. Het bleef lang, te lang, onduidelijk wat er binnen de EU vastgelegd zou worden, want het was niet eenvoudige om alle landen in Europa op een lijn te krijgen. Daarbij vond de EU de WLTP niet realistisch genoeg, en moet een Real Driving Emissions test,  die op de openbare weg wordt uitgevoerd, als aanvulling op de WLTP plaatsvinden. Alleen die regels waren er nog niet. Lang verhaal, maar de kern is dat ook Porsche een tijdlang geen andere mogelijkheid zag dan het stilleggen van de productie voor auto’s voor de Europese markt. Er was gewoonweg niet bekend aan welke eisen een nieuw geproduceerde auto moest voldoen en wat de verkoopprijs zou zijn, denk bijvoorbeeld aan die vermaledijde BPM in Nederland.

Dit heeft is er zeker mede oorzaak van dat de verkopen in Europa met 16 procent zijn gedaald. In thuisland Duitsland zelfs met 18 procent.

De Sportscar Together Day Stuttgart in 2018 werd druk bezocht door Porschefans. Toch daalden de nieuwverkopen met 18 procent in het thuisland.
Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black