Aan de vooravond van de ‘Prologue’, de officiële tweedaagse test voorafgaand aan het FIA WEC-seizoen op het Circuit de Barcelona Catalunya, presenteerde het GTE-Pro-wereldkampioensteam van Porsche de nieuwe ‘look’ voor het komende seizoen.
De fors gewijzigde 911 RSR werd drie weken geleden tijdens het ‘Festival of Speed’ in het Britse Goodwood al getoond, maar in Spanje is de auto voor het eerst in zijn natuurlijke omgeving, namelijk op een racecircuit, te zien. En te horen, want vanwege een ander uitlaatsysteem met opening aan de zijkant maakt de auto een heel ander geluid dan zijn voorganger. Vierenzestig.nl is ter plekke.
“Pfff… Het is dertig graden. Moet dat echt?” De Franse Porsche-fabriekscoureur Kévin Estre keek wat bedenkelijk toen hij te horen kreeg dat hij het dik gewatteerde skijack uit de nieuwe Porsche-collectie van Hugo Boss moest tonen. Er zat echter niets anders voor hem op. Voor de gelegenheid waren een rode loper met schijnwerpers in de pitstraat geplaatst, een live-DJ zorgde voor de juiste muziek. Andere Porsche-coureurs hadden het wat beter en mochten lichtere kledingstukken als polo’s en mouwloze jacks tonen. Ook het volledige teammanagement en de monteurs van het Porsche GT-team werden in het nieuw gestoken. Zwarte polo’s als werkkleding, witte polo’s als reis- en vrije-tijdskleding. “Dat is ook wel beter, want witte polo’s zouden bij het werken aan de auto’s binnen de kortst mogelijke tijd smerig zijn”, lachte Bernhard Demmer, teammanager van het Porsche GT Team, dat wordt gerund door het Duitse Manthey Racing.
Waar andere fabrikanten volstaan met het uitsturen van een persbericht en een studiofoto, maakte Porsche een leuk evenementje van het onthullen van de nieuwe teamkleuren en het kleurenschema van de ingrijpend vernieuwde wedstrijdauto, die volgens de fabrikant 95% anders is dan zijn succesvolle voorganger. “We hebben vooral ons best gedaan om het rijden met de auto te vergemakkelijken, want dat is bij lange-afstandsraces een niet te onderschatten aspect”, zei fabrieksrijder Richard Lietz, die ook nauw bij de ontwikkeling van voorgaande generaties van de RSR betrokken was. Een belangrijk element is het stuurwiel, waarop nu de meeste knoppen en functies te vinden zijn, zoals dat ook al bij de 919 Hybrid het geval was. “Hoe makkelijker en intuïtiever de bediening, hoe beter het is, zeker in het donker en als je moe bent”, aldus de Oostenrijker. “We hebben minder knoppen op de middenconsole, op het stuurwiel hebben we het allemaal dichterbij de hand. Alle rijders hebben hun wensen en ideeën mogen uiten”, vulde Kévin Estre aan.
Naast de verbeterde ergonomie en de betere handling, wat ook een niet te onderschatten factor is voor klantenrijders, als de auto vanaf het volgende seizoen ook in de GTE-Am-klasse rijdt, werd ook de aerodynamica op een flink aantal punten aangepast. Daarnaast werd het uitlaatsysteem gewijzigd, met uitstroom aan de zijkant om aan de achterzijde meer ruimte te creëren voor een diffusor. “Het is aanmerkelijk luider in de auto, de uitlaat zit pal naast de bestuurder. Je hebt echt goede oordoppen nodig. En het is lastig om de ingenieur te verstaan, maar dat is niet altijd slecht”, grapte Estre.
Een ander wezenlijk onderdeel is de nieuwe motor, waarbij Porsche in tegenstelling tot de concurrentie van Aston Martin, Ferrari, Corvette en het alweer uit het WEC vertrokken BMW, die allemaal met turbomotoren rijden, vasthield aan een atmosferische krachtbron. De inhoud van de zescilinder werd vergroot van vier liter naar 4.194 cc, waarmee het de grootste Boxermotor is, die Porsche ooit in een 911 gemonteerd heeft. De krachtoverbrenging vindt plaats door middel van een sequentiële klauwtransmissie met zes versnellingen.
Qua kleurstelling is de auto met het startnummer 92 van Estre en zijn Deense teamgenoot Michael Christensen aan de voor- en de zijkanten voornamelijk grijs met witte accenten plus een zwarte voorruitstreamer en zijspiegels, de nummer 91 van Richard Lietz en Gianmaria Bruni is voornamelijk wit met grijze accenten alsmede een witte streamer en spiegels. Vanaf volgend jaar wordt de auto ook ingezet in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
“Wie weet of deze nieuwe auto niet onze laatste GTE is”, zei een Porsche-teamlid, op voorwaarde dat er geen namen zouden worden genoemd. “Niemand weet echt waar het met de klasse heen gaat. BMW is weg, Ford is weg, dus in het WEC zijn er nog maar drie over. In Amerika ziet het er iets beter uit, maar het idee om de GT3’s op te waarderen als basis voor de volgende homologatiecyclus doet ook de ronde. Maar goed, voorlopig kunnen we met deze auto weer een tijdlang vooruit.” De concurrentie is gewaarschuwd.