Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Hoge verwachtingen voor Porsche in Total 24 Hours of Spa

De 71e editie van de Total 24 Hours of Spa, die vanmiddag om 16.30 uur start.

Een indrukwekkend beeld: de Porsches uit de 24-uursrace en de GT2’s en 935’s van het Porsche Motorsport GT2 Supersportscar Weekend op de beroemde Raidillon in Francorchamps (Foto: Porsche AG/Tim Upietz)

Autosportliefhebbers hebben dit weekeinde weer veel om uit te kiezen: de Formule 1 op Hockenheim (met de Porsche Supercup in het voorprogramma), de Silverstone Classic op het Grand Prix.circuit in Groot-Brittannië, maar bovenal de 71e editie van de Total 24 Hours of Spa. Het evenement in de Belgische Ardennen is vanuit Porsche-perspectief zeker het belangrijkste, met de eerste races van de 911 GT2 Clubsport en de 935, en maar liefst negen 911’s in de 24-uursrace, die vanmiddag om 16.30 uur start. Vierenzestig.nl is ter plekke en blikt vooruit.

“La grande messe des GT3”, de hoogmis van de GT3-racerij. Zo betitelen de Waalse media in de regio de 24-uursrace van dit weekeinde op het circuit van Spa-Francorchamps. Die kwalificatie is zeker gerechtvaardigd, want het startveld telt niet minder dan 72 auto’s, waarvan de helft in de Pro-categorie, allemaal auto’s die in aanmerking komen voor de algehele overwinning in de etmaalrace. Met Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Lamborghini, Lexus, Mercedes-AMG, Nissan en Porsche zijn er maar liefst elf merken vertegenwoordigd in het veld.

Laurens Vanthoor kwalificeerde de 911 GT3 van het KÜS Team75 Bernhard op de tweede plaats (Foto: Porsche AG/Tim Upietz)

Daarbij staat er veel op het spel. Afgezien van de eer en het prestige in de strijd om de algehele overwinning in de race, die in 1924 voor het eerst gehouden werd en daarmee na Le Mans de oudste nog bestaande 24-uursrace is, is de wedstrijd in de Ardennen ook het seizoenshoogtepunt van twee belangrijke GT-kampioenschappen: de Blancpain GT Series en de Intercontinental GT Challenge. Daarbij zijn er niet alleen aan het eind, maar ook na zes en twaalf uur punten te verdienen. Succes in Spa kan daarom voor veel rijders en teams een belangrijke stap zijn op weg naar een mogelijke kampioenstitel.

Porsche heeft sinds 2010, toen Jörg Bergmeister, Romain Dumas, Martin Ragginger en Wolf Henzler met een 997 RSR van de BMS Scuderia Italia de race op hun naam schreven, niet meer in Spa gewonnen. Daar moet dit jaar verandering in komen, en om dat doel te bereiken, pakt Porsche flink uit. Officieel vallen de GT3-programma’s onder de noemer ‘klantensport’, maar Porsche zorgt voor flinke ondersteuning, niet alleen door de aanwezigheid van specialisten voor techniek en strategie vanuit de sportafdeling in Weissach, maar ook door het beschikbaar stellen van de fabrieksrijders voor de diverse teams.

Alle Porsche-rijders uit de Pro-klasse plus de drie rijders van het Herberth-team uit de Pro-Am-divisie (Foto: Porsche AG/Tim Upietz)

Het Duitse team ROWE Racing, waarvan de inzet wordt verzorgd door de Motorsport Comptetence Group van Hans-Peter Naundorff, heeft met drie 911’s in de Pro-klasse de grootste inbreng. Rijders in de nummer 98-Porsche zijn Sven Müller, Romain Dumas en Mathieu Jaminet. Dennis Olsen, Matt Campbell en Dirk Werner, het trio dat eerder dit jaar al de 12 Uur van Bathurst won, komt met de nummer 99 in actie. De nummer 998-ROWE-Porsche heeft met Frédéric Makowiecki, Patrick Pilet en Nick Tandy eveneens een zeer prominente bezetting. Het team GPX Racing uit de Verenigde Arabische Emiraten komt met een 911 GT3 R met het startnummer 20 voor Richard Lietz, Michael Christensen en Kévin Estre aan de start. Ook de Porsche van het KÜS Team75 Bernhard (startnummer 117) is met teameigenaar Timo Bernhard, Laurens Vanthoor en Earl Bamber zeer sterk bezet. De laatste Porsche in de Pro-klasse is die van het Italiaanse Dinamic, waar Klaus Bachler, Andrea Rizzoli en Zaid Ashkanani onder het startnummer 54 rijden. Dit team won in april enigszins verrassend de eerste race van de Blancpain GT Series Endurance Cup op het circuit van Monza.

De ROWE-Porsche van Frédéric Makowiecki, Patrick Pilet en Nick Tandy (Foto: Porsche AG/Tim Upietz)

Daarnaast zijn er nog drie Porsches die niet in de Pro-klasse rijden. In de Pro-Am-divisie zijn dat de nummer 16-Modena Motorsports-auto met John Shen, Philippe Descombes, Benny Simonsen en Mathias Beche en de nummer 91-Herberth Motorsport-Porsche van Daniel Allemann, Ralf Bohn en de broers Robert en Alfred Renauer. De Porsche van Open Road Racing met het nummer 21, bestuurd door Michael Soeryadjaya, Antares Au, Francis Tjia en Remo Ruscitti is ingeschreven in de Am-klasse en completeert de Porsche-fractie in de race. Francis Tjia, al jarenlang actief in de Aziatische Carrera Cup, rijdt weliswaar met een licentie uit Hongkong, maar heeft de Nederlandse nationaliteit. De familie Tjia, waarvan ook broers Christiaan (die zijn achternaa als Chia schrijft en als Canadees rijdt) en Marcel regelmatig met Porsches racen, woonde jarenlang in Zeist.

Blijft prachtig, een race-Porsche in Gulf-kleuren, de GPX-911 van Richard Lietz, Michael Christensen en Kévin Estre (Foto: Porsche AG/Tim Upietz)

In de startopstelling voor de 24-uursrace heeft de 911 van het KÜS Team75 Bernhard de beste uitgangspositie. Laurens Vanthoor leek gisteravond in de Super-Pole-sessie voor de snelste 20 teams uit de kwalificatie lange tijd op weg naar de pole-position, maar moest uiteindelijk met het minimale verschil van 17 duizendste van een seconde zijn meerdere erkennen in Mercedes-rijder Maro Engel. “Van tevoren had ik hiervoor getekend, maar als je met zo’n minimaal verschil de pole-position misloopt, dan is dat natuurlijk wel zuur”, zei de Vlaming, die al een aantal jaren met zijn Duitse echtgenote in Waiblingen bij Stuttgart woont. “Misschien had ik van tevoren toch even naar de WC moeten gaan…”

Nick Tandy kwalificeerde de ROWE-Porsche met het nummer 998 als vierde. Op de plaatsen tien tot en met twaalf volgden Mathieu Jaminet in de nummer 98-ROWE-Porsche, Kévin Estre in de nummer 20-GPX-Porsche en Dennis Olsen in de nummer 99-ROWE-Porsche. Klaus Bachler reed in de Dinamic-Porsche de 16etijd, waarmee Porsche als enige merk alle zes de auto’s in de top 20 heeft. De Herberth-Porsche start als 44ealgemeen en tweede in de Pro-Am-Cup, de Modena Motorsports-Porsche is 64ealgemeen op de grid, drie plaatsen voor de Open Road-911.

Egidio Perfetti won in de 935 in Mentos-kleuren de eerste race van het Porsche Motorsport GT2 Supersportscar Weekend (Foto: Porsche AG/Tim Upietz)

Een ander hoogtepunt voor Porsche dit weekeinde is een race met de nieuwe Clubsport-modellen 911 GT2 Clubsport en 935. Onder de titel ‘Porsche Motorsport GT2 Supersportscar Weekend’ heeft Porsche een veld van in totaal 15 auto’s samengesteld, bestaande uit 13 GT2’s en drie 935’s. Het is een soort generale repetitie voor de nieuwe GT2-klasse, die Stéphane Ratel, de stuwende kracht achter de wereldwijde GT-racerij, speciaal voor vermogende amateurrijders in het leven heeft geroepen. Gisteren schreef Egidio Perfetti met zijn 935 in Mentos-kleuren (zijn familie is eigenaar van het Perfetti-Van Melle-zoetwarenimperium) de eerste wedstrijd op zijn naam, voor de Duitser Jan-Erik Slooten in de snelste 911 GT2.

Ook tijdens de traditionele parade op woensdagavond van het circuit naar het centrum van Spa stonden de Porsches volop in de belangstelling (Foto: Porsche AG/Tim Upietz)

De 24-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps start vanmiddag om 16.30 uur en is voor een groot deel te volgen via Eurosport, Eurosport 2 en de Eurosport Player. Een livestream met naar keuze Engels- of Franstalig commentaar is te vinden op www.blancpain-gt-series.com

Voor een select gezelschap journalisten organiseerde Porsche een ‘roadtrip’ met sportieve 911-modellen van Stuttgart naar Francorchamps (Foto: Porsche AG/Holger Eckhardt)
Een omgebouwde 911 GT3 Cup rijdt als eerbetoon aan ‘Herbie’ in de race mee (Foto: Rebocar/René de Boer)
Porsche-prominenten: vlnr 935-racewinnaar Egidio Perfetti, hoofd 911 en GT-auto’s dr. Frank Steffen Walliser en Paul van Splunteren, senior vice president van Pon Luxury Cars en daarmee ook hoofd van de Nederlandse Porsche-importeur (Foto: Rebocar/René de Boer)
Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black