Patrick Huisman Porsche 964 met unieke Nederlandse racehistorie.
Aan bijzondere auto’s is er bij The Gallery in Brummen nooit een gebrek. Het bedrijf van de familie Aaldering is de plek voor liefhebbers van automobiel erfgoed.
Tot het aanbod behoort momenteel een wel heel bijzondere Porsche, een 911 met Nederlandse racehistorie. Het gaat om de volledig gerestaureerde en originele Porsche 964 M 001 Cup-auto uit 1992 van Patrick Huisman, een van de succesvolste coureurs uit de 30-jarige historie van de Porsche-cupracerij. We brachten coureur en auto weer bij elkaar.
“Eigenlijk is dit misschien wel de leukste Porsche waarin ik geracet heb”, zegt Patrick Huisman als hij enigszins in gedachten verzonken rondom de auto loopt. Hij is niet zo van de historie, maar nu komen de herinneringen en het enthousiasme toch duidelijk weer bovendrijven. De goudkleurige BBS-wielen en de ingebouwde rolkooi verraden dat het hier niet om een standaard 911 gaat, maar voor de rest waren Cup-Porsches begin jaren negentig nog heerlijk standaard. Geen grote vleugels, en de Marlboro-kleuren van weleer zijn er ook niet meer: de auto is zoals af fabriek, boven en onder, binnen en buiten, weer maagdelijk wit.
Behoorlijke sprong
Voor Huisman was de overstap naar Porsche destijds een grote stap in zijn raceloopbaan. “Ik kwam natuurlijk uit een BMW, Groep N, redelijk standaard, dus alles wat iets aan vermogen had en een beetje vooruitging, was een behoorlijke sprong”, zegt hij. “In het begin dacht ik echt: ‘Wow, dit is heftig, dit is gaaf!’ Het was gewoon een heel pure auto om mee te rijden. Natuurlijk zat zo’n Cup-Porsche destijds ook nog heel dicht tegen een straatauto aan. Hij was listig, maar dat lag me wel. Hoe listiger de auto’s waren, hoe beter ze bij mijn rijstijl pasten, bij mijn gevoel om hard te rijden. Naarmate de ontwikkeling van de 911 doorging, werden ook de Cup-Porsches steeds makkelijker om mee te rijden. Nu stap je in en ga je in principe meteen hard. Met zo’n auto als deze, zeker op een circuit als de Nordschleife, dat was toch een ander verhaal.”
Enig plaatwerkcontact werd natuurlijk niet geschuwd, zoals dat zeker destijds hoorde bij merkencups, iets wat in de huidige politiek correcte wereld van de autosport ook nauwelijks meer aan de orde is. Er is een mooi filmpje op Youtube te vinden waarin Alfrid Heger en Uwe Alzen in de finale op Hockenheim strijden om de titel in de Duitse Carrera Cup 1993. “Ja, geweldig”, lacht Huisman. “Meer naast de baan dan op de baan. Maar zo werd er toen gewoon gereden!” ‘De Lange’ uit Elburg kreeg de trucs van het Porsche-cupracen snel onder de knie en werd met vier kampioenstitels in de Porsche Supercup de succesvolste rijder in de historie van de merkencups. Met 24 raceoverwinningen is hij ook in dit klassement recordhouder. “Maar met deze Porsche is het dus uiteindelijk begonnen”, lacht hij met een blik op de 964.
Droom die uitkwam
Het uitermate boeiende verhaal van deze Cup-Porsche en hoe die uiteindelijk via allerlei omzwervingen in handen van een Nederlandse eigenaar kwam, werd in 2016 al een keer uitgebreid op deze site beschreven. (Link: https://vierenzestig.nl/23608/cup-auto-van-patrick-huisman-krijgt-tweede-leven/). Eigenaar Niels de Vries, voor wie de aankoop van een echte fabrieks race Porsche met traceerbare racehistorie een droom was die uitkwam, heeft de afgelopen jaren geen middel onbenut gelaten om de Porsche in zijn oude staat te herstellen – zoals gemeld dus afgezien van de Malboro racekleuren, volgens velen en ook Patrick Huisman, de mooiste sponsoring die je op een auto kan hebben.
John Vianen nam het plaatwerk voor zijn rekening. “Dat duurde uiteindelijk allemaal vrij lang en was ook kostbaar, maar het resultaat is ernaar”, stelt eigenaar Niels de Vries tevreden vast. Vervolgens ging de auto naar Klaas Willems van PSTG in Huizen voor het technische gedeelte en de opbouw. “Ik ken Klaas al jaren omdat ik daar ook mijn andere auto’s in onderhoud heb”, aldus De Vries. “Die heeft veel verstand van 964’s, ook dankzij Jan, een van zijn medewerkers, en die vonden het leuk om samen die auto professioneel en confrom de juiste specs weer op te bouwen.”
Goede basis
De basis was goed, zo constateerde Klaas Willems, die ook bij The Gallery in Brummen aanwezig is. “De auto had wel wat aanrijdinkjes gehad, maar niets ernstigs, dus daar konden we goed mee werken. Er was al veel documentatie over hoe de auto destijds gebouwd werd, waar hij gelast werd, hoe hij verstevigd was. Bovendien is bij Porsche vrijwel alles nog goed leverbaar, dus we hadden eigenlijk maar weinig verrassingen. Het leek me in eerste instantie lastiger dan het uiteindelijk bleek te zijn.” Bij het demonteren kwam op een aantal plaatsen ook de rode kleur van de Marlboro-striping weer tevoorschijn, een duidelijk bewijs voor de historie van de 964.
Na het jaar met Patrick Huisman in de Duitse Porsche Carrera Cup werd de auto in 1993 ingezet in de Supercup, die in het voorprogramma van de Formule 1 rijdt. Dat zorgde voor een paar aanpassingen: “Patrick reed op Speedlines in plaats van de magnesium BBS-wielen met enkele wielmoer uit de Supercup, had geen ‘airjacks’, de computer voor het motormanagement zat op een andere plaats, en dat werd dus voor de Supercup in 1993 allemaal aangepast”, somt Niels de Vries op. “Uiteindelijk hebben we besloten om dat allemaal zo te laten, want ik heb de auto in Supercup-spec gekocht. Het zou heel ingrijpend geweest zijn om dat allemaal weer terug te bouwen.”
Kenteken
Het valt op dat de auto op kenteken staat, iets wat bij raceauto’s uit de laatste decennia zeer ongebruikelijk is. “We hebben een paar zaken moeten aanpassen om hem straatlegaal te maken, maar dat viel allemaal reuze mee”, legt Klaas Willems uit. “De basis is natuurlijk al een straatauto, dus dat hielp. We hebben een kabelboom moeten maken voor de verlichting, de ruitensproeiers, dat soort werk, maar zoveel was het allemaal niet.” Niels de Vries vult aan: “Er was al wat documentatie van andere Cup-auto’s die een kenteken hadden gekregen en toen heb ik een bedrijf gevonden in Apeldoorn dat de moeite wilde nemen om bij de RDW met behulp van die papieren aan te tonen dat er een kenteken op kan. Zo kregen we dat voor elkaar.”
Wat de ex-Cup-auto extra bijzonder maakt, is de enorme hoeveelheid documentatie die erbij zit. “Ik mocht van Kilian, destijds de tuner van de auto, uiteindelijk vrijwel alles meenemen”, vertelt Niels de Vries als hij samen met Patrick Huisman door de omvangrijke ordner bladert. Van een origineel aankoopcontract van Porsche Motorsport en een certificaat (‘Porsche-Geburtsurkunde’) via uitslagenlijsten en persberichten tot aan knipsels uit de vakbladen van destijds, vooral het weekblad ‘Motorsport Aktuell’. Ook de nodige foto’s, het merendeel in zwart-wit, ontbreken niet. Er zit zelfs de originele helm bij die Patrick heeft gebruikt in deze auto tijdens dat seizoen, goed te zien op de diverse actie en promotie foto’s in de documentatie.
Heeft De Vries zelf met de auto gereden? “Ja, ik heb ermee gereden, maar heel kort, een klein stukje, want het is best wel lastig en zwaar”, geeft hij toe. Na het intensieve proces, dat jaren in beslag nam, heeft De Vries besloten om de auto te verkopen. “De historie is er, de auto is klaar, er zit een kenteken op, dus nu heb ik ook wel weer andere interesses”, zegt hij openhartig. “Daarom staat hij nu bij The Gallery.” De vraagprijs bedraagt 269.500 Euro. Daar heb je ook wel een unieke auto met originele racehistorie voor, compleet met Nederlandse link.
En, extra bijzonder, Patrick Huisman heeft zijn handtekening erop gezet. “Toch wel speciaal om deze auto na zoveel jaar weer te zien”, lacht hij. “Hier is het hele Porsche-verhaal voor mij tenslotte mee begonnen!”
Beeldmateriaal van onze Vierenzestig fotograaf Sander van der Linden
2 reacties
Leuk verhaal! Ik zou ‘m laten wrappen in de marlboro livery.
Leuk verhaal jongens. Terecht dat Klaas credits krijgt.