Op onze redactie kwam de vraag binnen van Pon Porsche import of we de nieuwe 992 S willen testen en daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen! Na enkele kritische reactie’s van collega’s was ik zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar deze auto. Enkele weken geleden had ik al eens in de 992 4S bij Porsche Amsterdam mogen rijden en ik was daar behoorlijk van onder de indruk. En om nu met onze “heerlijke“ zomer ????een cabrio te testen leek me helemaal een goed idee. De hele week is het namelijk wisselvallig en dat komt goed uit, want zo kennen we Nederland het best. Zelf heb ik het geluk om met een 991 GT3RS te mogen rijden, deze is echter niet voor het dagelijks rijden, daar zou een 992 S cabrio een betere auto voor zijn.

Ik meld me op maandag bij Pon in Leusden en wat ademt het daar toch “Automotive” uit, heerlijk voor een petrolhead zoals ik. De 992 wordt voor me naar buiten gereden en dan valt de kleur in combinatie met de gouden wielen helemaal op. Opmerking van Pieter van de Meer van Pon was dan ook: “you hate it, or you love it”. De kleur is aventurine green metallic, de cabriokap heeft een donkerbruine kleur en wat staat die combinatie hem verdomd goed. De deurhendels komen mooi naar buiten wanneer je de deur wilt openen, het begint al heerlijk. Binnen gaat de donkerbruine tint door in het interieur. Wat een mooie stoelen, hoe krijgen ze het toch voor elkaar om het iedere keer mooier te maken. En wat mij opvalt is dat er gekozen is voor een afwerking met hout, zou niet mijn keuze zijn, maar ook dit is weer bijzonder fraai. Het klokkenspel is bij een Porsche toch altijd wel een “dingetje” en dat bedoel ik zeker positief. Het zal nooit meer zo worden als vroeger in de 964/993 en misschien is dat ook maar beter. Ik wil de evolutie zeker niet tegenhouden, maar als je iets verandert moet je het wel goed doen en dat kunnen ze in Stuttgart wel. 

Vergeleken met oudere modellen heeft het interieur een meer “plastic gehalte”, maar zo is het gewoon en we doen het er maar mee. Je merkt dat de engineers overuren aan het maken zijn om het ons zo plezierig mogelijk te maken in de auto. De klant die dit type auto koopt vraagt dat ook en heeft er ook wat voor over. De auto in deze configuratie kost net geen € 215.000… Dat is echt veel, heel veel. Of de auto dat waard is? Dat bepaalt altijd nog de klant. Ik ga in ieder geval op pad met deze prachtige 911 cabrio, het is tijd om de paardjes eens los te laten!

Leusden uit, de snelweg op…

In het rechterscherm naast de toerenteller worden waardes aangegeven als je dat wilt en wat schets mijn verbazing ????695 km nog te gaan. Op een volle tank, haha, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt en ik heb een tank van 90 liter in mijn GT3 RS. Vanaf de A28 draai ik de A1 op naar Amsterdam, heerlijk die kont met die achterasbesturing en wat rijdt het toch makkelijk hard. Ehhh meneer agent, ik hield me netjes aan de snelheden en waar nodig reed ik ietsjes harder om met het verkeer mee te komen ????. Nu richting Noordwijk de zon opzoeken. Op de A9 ter hoogte van afslag Bijlmer kom ik een Audi A5 tegen met zijn dak naar beneden, jaloers kijk ik hem aan omdat ik dat nog niet durfde vanwege het weer. Maar misschien straks? Dan komt er een mooie bochtenpartij, eerst die heerlijke linker doordraaien, dan vol op het gas klein stukje A2 en weer een heerlijk lange bocht rechtsaf de A9 richting Amstelveen. Dat koppel geeft je zo’n lekkere duw, het is een auto met een heerlijk karakter. 

Open?

Op dit moment rijd ik op de N207 richting de brug over de Ringvaart, de lucht is blauw met hier en daar een wolkje en de temperatuur is aangenaam. Ha! De brug gaat open, waarom gooi ik niet die kap naar beneden? Dat kan toch ook rijdend? Inderdaad, met een gangetje van 50km/h druk ik het knopje voor de kap in en zie in mijn achteruitkijkspiegel een man lachend achter me.  Daar zit ik dan, wachtend voor de open brug in “mijn” groene met gouden velgen Porsche cabrio. Een ander karakter van deze auto, dat ik al eens in 2011 met de Porsche roadshow had mee mogen maken. Daar begon immers mijn liefde voor Porsche, allemaal dankzij Aron Bloemendaal! Aron nog bedankt!

De brug gaat dicht, althans voor ons gaat de rijbaan open. Rustig naar de verkeerslichten, hier ga ik links afslaan naar Lisse. Ik sta vooraan, als eerste, groen, 90 gradenbocht naar links en gelijk de heuvel over. Wat een extra dimensie is dat toch met zo’n open kap, bij de rotonde sla ik rechtsaf tussen de bollenvelden door over 2 drempels. Wat een wegligging! Drempels? Welke drempels? Dat is in mijn GT3 RS wel anders…

Door naar Noordwijk. 

In zo’n cabrio zie je echt veel meer! Dat prachtige pand van het oude station Lisse valt erg op. Ook een pand met karakter, nu we het er toch over hebben…

Oude Porsches hebben tenminste een karakter, dat is wat ik van mijn Porsche vrienden vaak hoor. Ook opmerkingen van; “die nieuwe 992 is een emotieloze auto”. Ik denk dat we ze eens beide moeten bekijken, beginnend met emotie.

Kap naar beneden, de zon schijnt, luisterend naar “cruel summer” van Daniël Liebt, zonnebril op mijn kale, ingesmeerde koppie. Ik ben helemaal in mijn element, ik voel me goed in mijn groene Porsche. Hier kan geen dr. Rossie tegenop, dus zeg niet dat deze auto emotieloos is. Het is bijna een genotsartikel dat je in een ware extase brengt. En nu komen we bij karakter… Ja, de auto heeft een “zacht” karakter. Wanneer je de auto in “sport” modus zet is hij wat actiever. Maar toont hij meer karakter? Dat wel, maar het is maar een klein beetje. Maar is dat dan voldoende? Nou dat zal ik je vertellen, het fijne is dat het start/stop systeem het dan niet meer doet. Je voelt je toch voor lullig bij het verkeerslicht met afgeslagen motor… De auto voelt ook levendiger, maar voor je reis naar Zuid-Frankrijk is dat zeker niet nodig en volstaat de normale setting. Waar hadden we het ook alweer over? Oh ja, karakter!

Dat komt echt los wanneer je de “sport plus” modus aanzet en hem flink op zijn donder geeft. Heerlijk dat geluid! Ja, inderdaad: geluid! Op de auto staat meer dan 10.000 km en je merkt dat hij dan meer geluid maakt dan wanneer hij net uit de doos komt. Hij komt los! En wat is hij bizar snel, korte bochtjes, lange bochten het maakt niet uit, hij vreet ze allemaal op!

Na 3 dagen rijden kom ik tot de volgende conclusie: De 992 is weer beter, en met een cabrio kun je genieten van die extra dimensie die heeft ten opzichte van de coupe. Hij is mooi, ontzettend mooi en wat zit alles weer goed in elkaar. Alles klopt! De 992 is een volbloed open sportwagen en een echte Porsche. Ondernemend Nederland, maak budget vrij en verwen jezelf.

Foto’s: Paul Ammerlaar Nicolaas_Photography

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

3 reacties

  1. Wat een lekker verhaal van een echte Porsche liefhebber… moet het dan toch maar eens die Porsche 911 Cabrio worden? Als je dit leest kan het bijna niet meer anders…