Al eerder waren er schetsen en spionagefoto’s te zien. Maar vannacht heeft Porsche de eerste foto’s vrijgegeven van het interieur van de Taycan. We waren er snel bij, direct na Porsche Centrum Leusden en Porsche Centrum Rotterdam plaatsten wij vannacht de foto’s van het schitterende interieur van de Porsche Taycan op onze social media. Wederom een primeur voor vierenzestig.nl. Nu geven we graag meer informatie op onze blog. We zijn hiermee wat later omdat we de moeite hebben genomen om het persbericht in het Nederlands te plaatsen. Onze dank aan onze partner WK Automotive BV in Oosterhout voor het belangeloos beschikbaar stellen van een revisor.
Met de nieuwe Taycan gaat Porsche gaat een nieuw tijdperk in en de eerste volledig elektrische sportwagen van het merk zet de nieuwe norm voor wat betreft het interieur. Klassieke ontwerpkenmerken zijn opnieuw geïnterpreteerd en in het digitale tijdperk gebracht. “Ook hier geldt; minder is meer”, legt Ivo van Hulten, Director Interior Design Style Porsche AG uit. “Het Taycan-interieur combineert de typische ontwerpelementen die zo herkenbaar zijn bij het merk, met nieuwe gebruikerservaringen en maakt indruk met zijn eenvoudige maar elegante ontwerp.
Herkenbaar Porsche: een dashboard ontworpen voor bestuurders en een sportieve zitpositie
Het dashboard van de originele 911 uit 1963 was de inspiratie, maar dan wel een nieuw ontwerp dat voldoet aan de huidige moderne normen. De cockpit is het begin van een nieuw tijdperk met zijn strakke structuur en een volledig nieuwe constructie. Het is duidelijk gericht op de bestuurder. Het instrumentenpaneel heeft een strak, minimalistisch en ultramodern ontwerp en de bediening is snel en leidt niet af. Het vrijstaande, gebogen instrumentenpaneel vormt het hoogste punt op het dashboard. Ook dit is duidelijk gericht op de bestuurder en zorgt ervoor dat alles wat nodig is om te rijden zichtbaar is. Het innovatieve instrumentenpaneel bestaat uit een gebogen 16,8-inch scherm met de afgeronde look die zo typerend is voor Porsche. Een kap is weggelaten, wat zorgt voor een slank en modern uiterlijk in de stijl van hoogwaardige smartphones en tablets. Echt glas en een opgedampt polarisatiefilter zorgen er voor dat er geen reflectie plaatsvindt.
Bestuurders kunnen kiezen tussen vier verschillende weergaves in het instrumentenpaneel. In de “classic mode” wordt het klassieke Porsche dasboard met de vijf ronde klokken weergegeven. Vertrouwt maar heel modern. In de “map mode” wordt op het centrale display een navigatiekaart aangegeven. Stand “full Map”’ vervangt de vijf klokken voor een weergave van de navigatiekaart over het volledige scherm. In de “pure mode” tenslotte wordt alleen de essentiële informatie weergegeven, denk aan snelheid, verkeersborden en navigatiepijlen.
Er zijn ook kleine velden met aanraakbediening aan de randen van het scherm voor het bedienen van de licht- en chassisinstellingen. Het instrumentenpaneel is daarom breder dan het stuur en doet denken aan de iconische originele 911.
Er zijn twee modellen stuurwielen om uit te kiezen. Naast de basisversie, die kan worden aangepast met gekleurde inzetstukken als onderdeel van het accentpakket, biedt Porsche ook een GT-sportstuurwieloptie met een onderscheidend ontwerp; zichtbare schroefkoppen en het beschikt over de typische ronde Porsche-modusschakelaar die kan worden gebruikt om de verschillende rij-instellingen te selecteren.
De bovenste en onderste delen van het dashboard strekken zich over de gehele breedte van het voertuig uit in de vorm van een vleugel. Een centraal 10,9-inch infotainmentdisplay en een optioneel passagiersdisplay worden gecombineerd om een geïntegreerde glazen band in een zwart-paneellook te vormen waardoor het visueel goed in het interieur past.
Alle gebruikersinterfaces zijn volledig opnieuw ontworpen voor de Taycan. Het aantal traditionele fysieke knoppen is aanzienlijk verminderd. In plaats daarvan is de bediening intelligent en intuïtief – via aanraakbediening of een spraakbedieningsfunctie die reageert op het commando “Hey Porsche”.
Alle voertuigconfiguraties voor de Taycan, zoals Porsche Active Stability Management (PASM), kunnen eenvoudig op het centrale scherm worden ingesteld via directe toegang. De bestuurder heeft snel toegang tot alle apps via een duidelijk gestructureerd en aanpasbaar startscherm. Apps omvatten navigatie, telefoon, media, comfort en Porsche Connect. Met geoptimaliseerde spraakbesturing hebben chauffeurs nog sneller toegang tot de vereiste functie. Voor het eerst hebben voorpassagiers in de Taycan de optie van een eigen touchscreen, waardoor ze gemakkelijk instellingen kunnen wijzigen zonder de bestuurder af te leiden.
De verhoogde middenconsole versterkt het gevoel van een lage zitpositie, zoals je van een Porsche zou verwachten. Het beschikt over een groot 8,4-inch touchscreen met haptische feedback. Hierdoor kunnen de airconditioninginstellingen direct worden gewijzigd. Geïntegreerde handschriftherkenning maakt ook snelle adresinvoer mogelijk.
Elk detail is teruggebracht tot de essentie. Net als de nu aal legendarische Porsche 918 heeft de Taycan een compacte keuzeschakelaar op het instrumentenpaneel in plaats van de klassieke keuzehendel. Dit geeft de middenconsole een opgeruimde uitstraling en creëert opslagruimte. De ventilatieopeningen zijn volledig gemoderniseerd en kunnen intuïtief worden bediend. Traditionele, mechanisch bediende lamellen behoren tot het verleden, omdat luchtstromen nu zowel digitaal als volledig automatisch worden geregeld (“Virtual Airflow Control”). Door op het menu Klimaat te klikken, is het mogelijk om te schakelen tussen “Focused” voor snelle, directionele koeling en “Diffused” voor tochtvrije airconditioning. Als het optionele automatische klimaatregelingssysteem met vier zones (“Geavanceerde klimaatregeling”) is besteld, kunt u het systeem met een extra 5,9-inch touchscreen met haptische feedback bedienen vanaf de achterbank. En uiteraard is al dit moois weer te personaliseren met verschillende opties, kleuren en materialen.
O ja, en geheel volgens de tradities zit de startschakelaar aan de linkerzijde van het stuurwiel.