Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Virtueel-realistische presentatie Porsche 99X voor Formule E

Coureurs Neel Jani en André Lotterer, hoofd fabrieks-motorsport Pascal Zurlinden, teambaas Amiel Lindesay en hoofd teammanagement en business relations Carlo Wiggers (vlnr)

Na de successen in de LMP1-lange-afstandsracerij met de 919 Hybrid, die goed was voor drie Le Mans-overwinningen en drie wereldtitels op rij, stapt Porsche als fabrikant vanaf dit jaar over naar het ABB FIA Formule E-kampioenschap. Bij Porsche Digital in Ludwigsburg bij Stuttgart werd de Porsche 99X Electric, de nieuwe raceauto voor het elektrische kampioenschap, gepresenteerd.

Ooit kende Porsche een rijke traditie in de formulewagens. Vanuit Nederlands perspectief is de 718 bekend, waarmee Carel Godin de Beaufort reed en helaas in 1964 ook de dood vond bij de training voor de Duitse Grand Prix op de Nürburgring.

Als motorenleverancier bij McLaren onder het TAG-label vierde Porsche medio jaren tachtig successen in de Formule 1, waarbij de motor in 1983 op Zandvoort zijn première beleefde en in 1984 met Alain Prost en in 1985 met Niki Lauda op hetzelfde circuit won. Porsche probeerde het ook in de Indycars, maar daar wil men in Weissach liever niet aan herinnerd worden. Nu, na een jarenlange afwezigheid, keert Porsche in het ABB FIA Formule E-kampioenschap in de eenzitters terug.

Het was weer eens iets anders: in plaats van een strak georganiseerde show met theaterrook, muziek en ronkende toespraken werd de presentatie van de nieuwe Porsche Formule E-auto opgezet als een ‘virtual reality game’: gamers van over de hele wereld konden meedoen aan een live-videogame onder de titel ‘Formula E Unlocked’. Via opdrachten moesten ze fabriekscoureurs Neel Jani en André Lotterer door het gebouw van Porsche Digital GmbH in Ludwigsburg loodsen, waar de beide rijders hun nieuwe Formule E-auto moesten vinden en vervolgens moesten onthullen. “Super, dat we met de digitale doelgroep op een gelijkwaardig niveau communiceren en deze daardoor deel van het geheel wordt”, vond Lotterer. Ook Jani had het naar zijn zin: “Het was erg leuk om samen met de gamers op zoek te gaan naar de auto. Goed dat Porsche hier nieuwe wegen bewandelt en de jonge digitale generatie erbij betrekt.”

Bij de gelegenheid werd ook aangekondigd dat Pascal Zurlinden, sinds 2018 al verantwoordelijk voor de fabrieks-GT-racerij bij Porsche, in zijn nieuwe positie van hoofd fabrieks-autosport tevens de leiding over het Formule E-project krijgt. Daarmee is Zurlinden de facto al bijna de nieuwe sportdirecteur van het merk, hoewel de Oostenrijker Fritz Enzinger als hoofd Porsche Motorsport en concern-motorsport Volkswagen AG nog de algehele leiding in handen heeft. Het is echter al geruime tijd bekend dat Enzinger zich graag op laatstgenoemde taak wil concentreren, dus het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat hij de algehele leiding aan Zurlinden zal overdragen.

De Porsche 99X Electric, zoals de officiële naam van de nieuwe raceauto luidt, is uitgevoerd in de klassieke racekleuren rood, wit, zwart en grijs van Porsche. Van bovenaf is het Porsche-logo rondom de cockpitbescherming ‘halo’ zichtbaar. In de Formule E zijn chassis en accu voor alle deelnemers identiek, maar bij de aandrijflijn is eigen ontwikkeling door de fabrikanten toegestaan. Porsche duidt de aandrijflijn als ‘Porsche E-Performance Powertrain’ aan en maakte daarbij gebruik van bestaande ervaringen met hybride-technologie uit de LMP1-racerij met de 919 Hybrid. De 800-volt-technologie uit de Formule E wordt ook toegepast in de elektrisch aangedreven productieauto Taycan.

Het eerste officiële optreden van coureurs Jani en Lotterer met de 99X Electric staat voor de Formule E-voorseizoenstest, medio oktober op het Autodromo Ricardo Tormo in Cheste nabij Valencia op het programma. De eerste race wordt eind november verreden op het stratencircuit in Ad Diriyah nabij de Saoedi-Arabische hoofdstad Riadh. Porsche heeft prominente partners voor het Formule E-project. Zo treedt het Zwitserse horlogemerk TAG Heuer als titelsponsor op en vervangt daarmee Chopard, dat de afgelopen jaren in ondermeer de LMP1- en GT-racerij partner van Porsche was. Ook in het verleden werkte TAG Heuer al met Porsche samen. Tot de overige partners behoren Vodafone, Mobil, Hugo Boss, Puma, Veltins, Red Bull en Michelin.

De deelname aan de Formule E past binnen de Porsche-strategie 2025, waarin naast pure GT-sportwagens voor op de weg ook volledig elektrische sportwagens een prominente plaats innemen. Al zo’n tien jaar profiteren bij Porsche de autosport en de serieproductie van elkaar op het gebied van hybride- en daarmee ook elektrische aandrijvingstechnologie. De eerste hybride-raceauto, de 911 GT3 R Hybrid uit 2010, leverde een bijdrage aan de ontwikkeling van de 918 Hybrid, die op zijn beurt deels de basis vormde voor de 919 Hybrid. Dit model had vervolgens een grote inbreng in de ontwikkeling van de Porsche Formule E-aandrijflijn en de Porsche Taycan.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.