Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De zomer loopt, helaas, alweer op zijn laatste benen, de meteorologische herfst is inmiddels gearriveerd en daarmee hebben we de laatste van de grote veilingen achter ons gelaten. Groots is het in Monterey en op veilinggebied valt er nodige te beleven, duizenden auto’s passeren gedurende de week de veilinghamer. Wij blikken terug op de drie grote veilinghuizen, RM Sotheby’s, Bonhams en Gooding&Company.

RM Sotheby’s

We trappen af met RM Sotheby’s. Het Canadese veilinghuis had drie dagen gereserveerd en de eerste dag stond in het teken van Aston Martin. 007 was het nummer om rekening mee te houden en dat pakte goed uit. Het was een DB5 uit 1968 die geen rol in de beroemde films speelde maar ingezet werd voor promotionele doeleinden die de eerste dag zijn verwachtingen waarmaakte. Bijna 6,4 miljoen dollar werd er betaald voor de ‘Bond’ auto.

Dag twee had nog heel wat meer in het vat, in de schijnwerpers stond een ‘LM specced’ McLaren F1. De McLaren en de Porsche Type 64, die op de laatste veilingdag de hamer zou passeren, hadden hoge verwachtingen. Het Brits/Duitse powerhouse stond voor een allerminst bescheiden 21 tot 23 milljoen dollar in de catalogus. De auto werd uiteindelijk onder estimate afgehamerd en wisselde voor 19,8 miljoen dollar van eigenaar. De F1 werd daarmee uiteindelijk de duurste auto voor het veilinghuis. 

McLaren F1

De Porsches

De derde dag waren de schijnwerpers dus gericht op de Type 64. Maar die verkoop liep in het honderd en de Porsche werd niet verkocht. Het hield de gemoederen nog wel even bezig. Toch verliep de veiling prima voor de Porsches. Vrijwel allemaal vonden ze een nieuwe eigenaar en zo rolden er nog miljoenen dollars. Duurste Porsche werd een 718 RS 60, ruim 5,1 miljoen dollar werd er betaald. En opvallende uitschieter was de 912 duizend dollar voor een 911 S uit 1967.

De resultaten:

2017 Porsche 911 991 Carrera S Endurance Racing Edition, est. $130,000 – 160,000 $235,200
1998 RUF CTR2 Sport, est. $700,000 – 900,000 $736,500
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. $600,000 – 725,000 HB $550,000
1996 Porsche 911 993 GT2, est. $1,250,000 – 1,400,000 HB $1,100,000
2005 Porsche Carrera GT, est. $1,200,000 – 1,500,000 $1,193,000
1956 Porsche 356 A Coupé, est. $150,000 – 200,000 $126,000
1967 Porsche 911 S, est. $175,000 – 225,000 $159,600
1989 Porsche 911 Speedster, est. $200,000 – 275,000 $379,000
1975 Porsche 911 Turbo Carrera, est. $225,000 – 275,000 $285,500
2011 Porsche 911 997 GT3 RS 4.0, est. $500,000 – 600,000 $665,000
1965 Porsche 356 C 1600 Cabriolet, est. $175,000 – 225,000 WR $156,800
1991 Porsche 911 964 Carrera 4 Lightweight, est. $450,000 – 550,000 $456,000
2005 Porsche Carrera GT, est. $625,000 – 725,000 WR $720,000
1960 Porsche 718 RS 60, est. $5,750,000 – 7,750,000 $5,120,000
1962 Porsche 356 B 1600 Roadster, est. $350,000 – 425,000 $362,500
1939 Porsche Type 64, est. onbekend HB $17,000,000
2016 Porsche 911 991 R, est. $325,000 – 375,000 WR $313,000
1966 Porsche 911, est. $175,000 – 225,000 WR $154,000
1974 Porsche 914 2.0, est. $45,000 – 65,000 WR $67,200
1967 Porsche 911 S, est. $250,000 – 325,000 $912,500
1986 Porsche 911 930 Turbo, est. $125,000 – 150,000 WR $135,520

Bonhams

Veilinghuis Bonhams had twee dagen nodig om hun catalogus aan de man te brengen. De eerste dag schitterde een vooroorlogse Bentley 4½ Supercharged Birkin Le Mans Replica die ruim 2,4 miljoen dollar op wist te brengen. Dag twee zag een Ferrari 340 America Coupé Speciale met de hoofdprijs aan de haal gaan. 3,6 miljoen dollar werd er neergeteld voor de klassieke Italiaan uit 1951.

Wat de Porsches betreft had het veilinghuis een behoorlijk gevulde catalogus. Wat het kostbaarste exemplaar had moeten worden, een 718 RSK Spyder, liep uit op een no-sale, na een hoogste bod van 3,7 miljoen dollar. Van de drie 356’s in Carrera uitvoering verzuimden er twee om van eigenaar te wisselen. Nummer drie werd eveneens onder estimate afgehamerd, maar de verkopende partij zal bij een hamerprijs van 370 duizend dollar zijn wensen bijgesteld hebben en gunde de auto een nieuw onderkomen. 379 duizend dollar voor een gerestaureerde 911 Carrera RS 2.7. Ruim onder estimate, een heringeslagen motornummer zal hier van invloed zijn geweest.

De resultaten:

1973 Porsche 911 E 2.4 Targa, est. $70,000 – 90,000 WR $78,400
1963 Porsche 356 Carrera 2 GS Coupé, est. $600,000 – 750,000 HB $400,000
1989 Porsche 911 Carrera Speedster, est. $160,000 – 210,000 WR $145,600
1997 Porsche 911 993 Carrera 2 Cabriolet, est. $75,000 – 100,000 WR $57,120
2015 Porsche 918 Spyder, est. $1,600,000 – 1,900,000 HB $1,325,000
2008 Porsche 911 997 GT2, est. $175,000 – 225,000 HB $145,000
1987 Porsche 911 930 Turbo 3.3, est. $70,000 – 110,000 WR $76,160
1959 Porsche 718 RSK Spyder, est. onbekend HB $3,700,000
1979 Porsche 911 RSR ‘Outlaw’, est. $130,000 – 180,000 WR $94,080
1997 Porsche 911 993 Turbo, est. $70,000 – 90,000 WR $91,840
1967 Porsche 912, est. $70,000 – 90,000 WR $56,000
1969 Porsche 912 Soft Window Targa, est. $65,000 – 85,000 WR $77,280
1967 Porsche 911 2.0, est. $100,000 – 130,000 WR $85,120
1987 Porsche 911 930 Turbo Flachbau, est. $190,000 – 230,000 HB $160,000
1968 Porsche 911, est. $130,000 – 160,000 WR $95,200
1957 Porsche 356 A Carrera GS Coupé, est. $500,000 – 600,000 HB $420,000
1957 Porsche 356 A 1600 Speedster, est. $250,000 – 300,000 $195,000
1969 Porsche 912, est. $50,000 – 75,000 WR $38,080
1987 Porsche 911 Carrera 3.2 Targa, est. $40,000 – 50,000 WR $45,920
1982 Porsche 911 SC 3.0 Targa, est. $45,000 – 55,000 WR $49,280
1968 Porsche 912, est. $65,000 – 85,000 WR $43,680
1974 Porsche 911 Carrera 2.7, est. $50,000 – 60,000 WR $62,720
1987 Porsche 944 Turbo Cup, est. $90,000 – 120,000 WR $56,000
2010 Porsche 911 997 Turbo, est. $60,000 – 70,000 WR $87,360
1957 Porsche 356 A 1600 Speedster, est. $375,000 – 450,000 WR $315,200
1995 Porsche 911 993 Carrera RS 3.8, est. $275,000 – 325,000 WR $231,840
1956 Porsche 356 A 1500 Carrera GS Coupé, est. $500,000. – 600,000 WR $412,000
1959 Porsche 356 A 1600 Convertible D, est. $180,000 – 220,000 WR $151,200
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. $450,000 – 550,000 WR $379,000
1989 Porsche 911 Speedster, est. $150,000 – 200,000 WR $151,200
2001 Porsche 911 996 Turbo, est. $60,000 – 70,000 WR $63,840
1968 Porsche 911 L 2.0, est. $75,000 – 95,000 WR $61,600
1987 Porsche 911 930 Turbo Flachbau Cabriolet, est. $140,000 – 170,000 WR $145,600
1970 Porsche 914-6, est. $125,000 – 145,000 HB $102,000
2019 Porsche 911 991 GT3 RS, est. $225,000 – 275,000 HB $180,000

Gooding&Company

Ook het Amerikaanse veilinghuis Gooding&Company nam twee dagen de tijd om hun catalogus de hamer te laten passeren. Het veilinghuis wist zich daarbij wederom gesteund door de Britse veilingmeester Charlie Ross, entertainment gegarandeerd. Een Ferrari 250 GT LWB California Spider ging op vrijdag met de meeste dollars aan de haal. 9,9 miljoen werd er betaald, ruim onder de estimate van 11 tot 13 miljoen. Geen slechte koop voor dit type Ferrari. Op de tweede dag was het wederom een Italiaan die het meeste geld wist te vergaren. 6,8 miljoen dollar, voor opnieuw een Ferrari 250 GT, een Series I Pinin Farina Cabriolet ditmaal.

We gaan over naar de Porsches. De 959 Sport verzuimde te verkopen na een hoogste bod van 1,7 miljoen dollar. Maar, een 934/5 en 964 Carrera RS 3.8 gingen beide voor meer dan een miljoen dollar naar een nieuwe eigenaar. Een luid ‘Sold’ was er ook bij de Singer 911, de hamer viel bij 775 duizend dollar.

De resultaten:

1979 Porsche 911 930 Turbo, est. $350,000 – 500,000 $346,000
1962 Porsche 356 B Super 90 Cabriolet, est. $450,000 – 550,000 $610,000
1991 Porsche 911 Singer, est. $800,000 – 1,000,000 $857,500
1988 Porsche 959 Sport, est. $2,000,000 – 2,400,000 HB $1,700,000
1992 Porsche 911 964 Carrera RS, est. $500,000 – 600,000 $445,000
1977 Porsche 934/5, est. $1,200,000 – 1,500,000 $1,187,500
1993 Porsche 911 964 Carrera RS 3.8, est. $1,600,000 – 2,000,000 $1,710,000
1989 Porsche 911 964 Carrera 4, est. $200,000 – 250,000 WR $201,600
1958 Porsche 356 A Speedster, est. $275,000 – 350,000 WR $285,500
2011 Porsche 911 997 GT2 RS, est. $400,000 – 500,000 $390,000
1956 Porsche 356 A Coupé, est. $125,000 – 150,000 WR $84,000
1997 Porsche 911 993 Turbo S, est. $375,000 – 450,000 $368,000
1979 Porsche 911 930 Turbo, est. $175,000 – 225,000 WR $196,000
1951 Porsche Pre-A 356 Split-Window Coupé, est. $700,000 – 900,000 HB $380,000
1953 Porsche 356 1500 Coupé, est. $275,000 – 325,000 HB $200,000
1965 Porsche 911, est. $250,000 – 300,000 HB $170,000
 

De cijfers

Een blik op de resultaten onder de Porsches laat zien dat de prijzen vaak onder de schattingen blijven en dat was ook bij de overige merken veelal het geval. Het is dan ook terug te zien in de totale resultaten van de veilinghuizen ten opzichte van afgelopen jaar.

RM Sotheby’s had een totale opbrengst van ruim 107 miljoen dollar. Een stuk lager dan afgelopen jaar toen er 158 miljoen dollar in de boeken werd gezet. Daar zat dan wel een Ferrari 250 GTO bij die een stevige bijdrage leverde aan de totale opbrengst. 74 procent van de catalogus wisselde van eigenaar tegenover 83 procent in 2018. En dan praten we over 184 auto’s dit jaar en 150 in 2018. 

Bonhams zag in 2018 een totale opbrengst van 36,5 miljoen dollar en dit jaar kwam de rekensom uit op ruim 31 miljoen dollar. Afgelopen jaar ging 86 procent van 135 auto’s naar een nieuwe eigenaar, waar dat dit jaar op 76 procent van 219 exemplaren uit kwam. 

Gooding&Company zette bijna 77 miljoen dollar in de boeken en dat kwam voort uit 77 procent van het totale aanbod van 140 auto’s. 2018 waren dat zeven auto’s meer en lag het verkooppercentage op 83 procent. Dat leverde toen bijna 116 miljoen dollar op.

Geen armetierige business

Zet je het totaal van de drie veilinghuizen dit jaar, 216 miljoen, af tegen 2018, dan komen we zo’n 95 miljoen dollar lager uit. Al met al nog immer geen armetierige business, maar er moet wel meer moeite gedaan worden om goede en correcte auto’s binnen te halen en vervolgens is het knokken om de schattingen waar te maken. Want, zoals eerder al aangehaald, het gros van de auto’s werd verkocht onder estimate, zeker bij Bonhams en Gooding&Company was dit duidelijk zichtbaar ten opzichte van het voorgaande jaar. 

Wat Porsche betreft waren de bijzondere 356 varianten moeilijk aan de man te brengen. De 997 GT3 RS 4.0 blijft een goede investering. Dat blijkt wel uit de 665 duizend dollar voor de RS bij RM Sotheby’s. Deze ex-Seinfeld RS werd vorig jaar, eveneens bij RM, voor 566 duizend dollar verkocht. Kort gezegd en al vaker aangehaald, een correcte historie, matching numbers, dat zijn de zaken die het verschil maken.

De top 10 van duurste auto’s;

1.  1994 McLaren F1 ‘LM-Spec’ $19,805,000 (RM Sotheby’s)
2.  1958 Ferrari 250 GT LWB California Spider $9,905,000 (Gooding&Company)
3.  1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta $8,145,000 (RM Sotheby’s)
4.  1965 Ford GT40 Roadster Prototype $7,650,000 (RM Sotheby’s)
5.  1958 Ferrari 250 GT Series I Cabriolet $6,800,000 (Gooding&Company)
6.  1965 Aston Martin DB5 ‘007’ $6,385,000 (RM Sotheby’s)
7.  1975 Ferrari 312T $6,000,000 (Gooding&Company)
8.  1960 Porsche 718 RS 60 ex-Werks $5,120,000 (RM Sotheby’s)
9.  1958 Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta $5,100,000 (Gooding&Company)
10.1951 Ferrari 340 America Coupé Speciale by Vignale $3,635,000 (Bonhams)

Alle bedragen zijn inclusief toeslagen tenzij anders vermeld. HB is hoogste bod, auto niet verkocht. WR is without reserve.

Foto’s: RM Sotheby’s Bonhams Gooding&Company

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.