Genieten van Gulf-Porsches uit de ROFGO-collectie

De Porsche 917 (chassisnummer 26) en de 908/3 (chassisnummr 12) behoren tot de topstukken uit de collectie

In de afgelopen tien jaar stelde de Britse handelaar Adrian Hamilton voor verzamelaar Roald F. Goethe een unieke collectie raceauto’s samen, allemaal met sponsoring van olieconcern Gulf en voor het overgrote deel uitgevoerd in het beroemde lichtblauw en oranje. De ROFGO-collectie is niet toegankelijk voor publiek, maar onlangs mocht een select gezelschap er naar binnen. En daar was Vierenzestig.nl bij.

We zijn al zo’n drie kwartier van de snelweg af, de aanduidingen van de landweggetjes krijgen meer cijfers, terwijl die wegen recht evenredig smaller en smaller lijken te worden. We zijn in het graafschap Hampshire, ten zuidwesten van Londen. Hier, in een gehucht ‘in the middle of nowhere’ (en dan links…) bevindt zich een heel bijzondere collectie raceauto’s, de ROFGO-collectie van de Duitser Roald F. Goethe, een gepassioneerd auto- en autosportliefhebber met het geld – verdiend in de oliehandel – om zijn droom van een collectie raceauto’s te verwezenlijken. Op een woensdagavond medio september, toen heel veel mensen met een link met historische autosport toch al min of meer in de buurt waren vanwege de Goodwood Revival, werd de collectie officieel geopend.

Onze testauto, de Porsche Panamera, bij twee Volkswagen-busjes met Gulf-Porsche-opschrift.

Hoewel de ontvangst pas ’s avonds plaatsvindt, zijn we er in de loop van de middag al, dus we rijden even een rondje om te kijken waar het precies is, en kunnen de Porsche Panamera, die we voor de gelegenheid hebben meegekregen, even bij de beide Volkswagenbusjes met Gulf-Porsche-opschrift zetten voor de foto. Elders op het terrein staat de racetrailer van GPX Racing, het team dat sinds dit jaar actief is in de Blancpain GT-serie en dat eind juli redelijk sensationeel met een Porsche 911 GT3 R de 24 Uur van Spa wist te winnen. In Gulf-kleuren, uiteraard, dus de link is meteen duidelijk.

De trailer van GPX Racing, dat eind juli met de 911 GT3 R de 24-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps won.

Twee uur later, na een verfrissende douche in het hotel en een ‘pint’ in de bijbehorende pub, rijden we de twee mijl terug naar de locatie die officieel ‘ROFGO Park’ heet. Het is het onderkomen van  Duncan Hamilton-ROFGO, zoals de al sinds 1948 bestaande handelsonderneming, gespecialiseerd in historische raceauto’s en opgericht door oud-Le Mans-winnaar Duncan Hamilton, tegenwoordig heet. Het is zoon Adrian Hamilton, net zo’n imposante verschijning als zijn in 1994 overleden vader, die de zaak runt, waarin hij al zo’n 50 jaar lang actief is. Roald Goethe, voor wie Hamilton de unieke verzameling samenstelde, is sinds enkele jaren partner in het bedrijf en de ROFGO-collectie was de aanleiding om hier een volledig nieuw onderkomen te bouwen.

De verzameling begon met een Ford GT40 in Gulf-kleuren, waarna ook de latere varianten van de Ford GT volgden.

De verzameling begon met een Ford GT40 in Gulf-kleuren, die Goethe via Hamilton kocht, omdat hij daarvan vroeger als kind een schaalmodelletje bezat. Hamilton overtuigde Goethe ervan dat Gulf-auto’s een leuk onderwerp voor een collectie zouden zijn en vond bij zijn klant een willig oor. En zo bracht Hamilton binnen enkele jaren tijd de unieke verzameling bij elkaar.

Het JW Automotive-team van John Wyer en John Willment werd voor 1970 aangetrokken als Porsche-fabrieksteam. Ook de originele racetransporter maakt deel uit van de collectie.

Het blauw en oranje van Gulf behoort tot de beroemdste kleurenschema’s in de historie van de autosport. Vicepresident Grady Davis kocht in de zestiger jaren een Ford GT40 en raakte daardoor bevriend met de Brit John Wyer, die met zijn team JW Automotive een raceprogramma met GT40’s runde. Dat leidde tot Gulf-sponsoring voor het team, dat met de overwinning voor Jacky Ickx en Jackie Oliver met de GT40 in Gulf-kleuren tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1969 een enorm succes behaalde. Eerder dat jaar had het duo ook al de 12 Uur van Sebring gewonnen. Voor het seizoen 1970 maakten de Fords plaats voor de Porsche 917: JW Automotive was door Porsche aangetrokken als een van de fabrieksteams.

Misschien wel de beroemdste race-Porsche ooit: de 917, hier chassisnummer 26, in Gulf-kleuren.

Weliswaar won een 917 in Gulf-kleuren nooit Le Mans, maar wel Daytona, en bovendien speelde een Gulf-917 een prominente rol in de film ‘Le Mans’ van Steve McQueen als auto waarin de hoofdpersoon Michael Delaney racet. Uiteraard staat er een 917 in Gulf-kleuren in de ROFGO-collectie. “Die hebben we nog in een redelijk vroegtijdig stadium kunnen kopen, toen de prijzen nog een beetje te doen waren”, vertelt eigenaar Goethe. Het is chassisnummer 26, de auto waarmee Richard Attwood en Herbert Müller in 1971 tweede werden in Le Mans, twee ronden achter de winnende combinatie Gijs van Lennep/Helmut Marko in de Martini-917. 

Volgens verzamelaar Goethe was de 908/3 een van de moeilijkste auto’s om in bezit te krijgen.

Ernaast staat een 908/3, de open sportwagen op basis van de 908 die Porsche speciaal had ontwikkeld voor bochtige trajecten als de Nürburgring-Nordschleife of de Targa Florio, beide op de kalender van het WK voor merken in 1970, waar de compacte en wendbare 908/3 beter tot zijn recht zou komen dan de grote 917. De auto in de ROFGO-collectie is chassisnummer 12, die slechts eenmaal in Gulf-kleuren racete, en wel tijdens de 1000km-race op de Nürburgring. Derek Bell en Jo Siffert kwamen in de kwalificatie tot de vijfde startplaats, maar de auto viel in de race, op de tweede plaats rijdend, voortijdig uit, nadat het achterste subframe gebroken was. “Een 908 was moeilijk te vinden, temeer omdat de fabriek er geen wilde verkopen”, aldus Goethe. “Maar uiteindelijk is ook deze in de collectie terechtgekomen.”

Michael Christensen, Kévin Estre en Richard Lietz (vlnr) bij de 911 GT3 R waarmee ze eind juli de 24 Uur van Spa wonnen.

Veel Porsches zijn er niet in de collectie – Aston Martin en McLaren zijn duidelijk ruimer vertegenwoordigd – maar een 917 en een 908/3 zijn natuurlijk wel twee zeer bijzondere auto’s en behoren dan ook tot de absolute topstukken uit de verzameling. De derde Porsche is duidelijk recenter: een actuele 911 GT3 R, waarmee fabrieksrijders Michael Christensen, Kévin Estre en Richard Lietz eind juli de 24 Uur van Spa wonnen. De auto is het chassis dat het team GPX Racing inzet in de Blancpain GT-serie en tijdens wedstrijden voor de 24H SERIES van het Nederlandse bureau Creventic. Zo is de 911 tijdens ons bezoek aan de collectie net terug van de 24 Uur van Barcelona, een week eerder, waar de auto als derde geëindigd is. Benjamin Goethe, inderdaad de zoon van verzamelaar Roald, was er een van de rijders, samen met onze landgenoot Nicky Pastorelli. Christensen, Estre en Lietz zijn ook bij de ontvangst aanwezig en voldoen direct aan ons verzoek om even met de auto op de foto te gaan.

De Kremer-K8 is gebaseerd op een Porsche 962.

Een speciale vermelding waard is ook de Kremer-K8, waarmee Gulf in 1994 na een afwezigheid van bijna 20 jaar de terugkeer als sponsor in de autosport beleefde. De K8, ontwikkeld en gebouwd door het vermaarde Kremer Racing van de gebroeders Erwin en Manfred Kremer uit Keulen, is gebaseerd op de Porsche 962, waarmee grote successen in de Groep C-racerij werden behaald. Toen die klasse begin jaren negentig een zachte dood stierf, stapte Kremer Racing over naar de Interserie met de 962 K6, een open prototype op 962-basis. Later volgde de CK7 Spyder als ingrijpend gewijzigde auto en voor 1994 zag de K8 het licht. Derek Bell, Jürgen Lässig en Robin Donovan vormden met de auto een team voor de 24 Uur van Le Mans, kwalificeerden zich als tweede en sloten de race met wat in de basis dus ook een Porsche was als zesde af.

Oud-coureurs waren er ook, onder wie Richard Attwood (links) en vijfvoudig Le Mans-winnaar Derek Bell (midden).

De fascinatie voor raceauto’s in Gulf-kleuren blijft onverminderd groot, en wie de hele bandbreedte bij elkaar ziet, van de GT40’s en Porsches tot aan de McLarens en Aston Martins, van CanAm-auto’s via GT’s tot Formule 1, kan niet anders dan onder de indruk zijn van wat hier allemaal bijeengebracht is. Een normaal mens zou al blij zijn met dit alles in de schaal 1:43, maar Roald Goethe heeft het dus allemaal op ware grootte, de originele auto’s, met racehistorie en al. Adembenemend! De collectie is normaliter niet open voor publiek, maar via www.rofgo.com krijg je een mooie indruk. Van 27 februari tot en met 1 maart 2020 is een flink deel van de verzameling te zien tijdens de jaarlijkse klassiekerbeurs Retro Classics in Stuttgart. Van harte aanbevolen!

Foto’s: Rebocar/R. de Boer / Rofgo collection

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.