Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Porsche Experience Center Atlanta

Een ervaring rijker

Voor iedere deelnemer is er een gepersonaliseerd kaartje, zonder kom je het terrein niet op.

Zoals eerder deze week al op deze website gemeld, wordt dit weekeinde in het Duitse Hockenheim het nieuwe Porsche Experience Centre geopend. Vanuit Nederland is dit centrum het dichstbijzijnde. Om een indruk te krijgen van wat er allemaal bij zo’n centrum te doen is, nam Vierenzestig.nl de proef op de som in Atlanta.

Oké, we reisden niet speciaal voor de middag bij het Porsche Experience Centre naar de Verenigde Staten – hoeveel we ook voor u als bezoekers van deze website over hebben – want we waren toch al in de regio voor de tien-uursrace ‘Petit Le Mans’, de finale van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech-sportwagenkampioenschap, dat dit weekeinde op het nabijgelegen circuit van Road Atlanta plaatsvindt. Daar haalt Porsche vrijwel zeker de kampioenstitel in de fel bevochten GTLM-klasse binnen, waarbij de beide fabrieks-911 RSR’s speciaal voor de gelegenheid voorzien zijn van de kleuren van Coca Cola- Daarop komen we nog uitgebreid terug.

Het Porsche Experience Centre in Atlanta.

Maar omdat we er toch waren, lag een bezoek aan het Experience Centre (Amerikanen schrijven uiteraard ‘Center’) natuurlijk voor de hand. Of, zoals Porsche PR-man Oliver Hilger het verwoordde: “Na zo’n lange transatlantische vlucht is het goed om een beetje aan sport te doen, dus waarom geen autosport?” Dat lieten we ons uiteraard geen twee keer zeggen!

Het Porsche Experience Center Atlanta bevindt zich vlakbij het vliegveld.

‘Avengers’

Afhankelijk van je aanvliegroute naar Hartsfield-Jackson International Airport, het vliegveld van Atlanta, kun je het Porsche Experience Center al uit de lucht zien liggen. Met de taxi ben je er vanaf het vliegveld in nog geen tien minuten, zo dichtbij is het. Het adres luidt ‘One Porsche Drive’ en het markante gebouw is het hoofdkwartier van Porsche North America, met zo’n 400 medewerkers. Bij filmliefhebbers komt het gebouw, een ontwerp van architectenbureau HOK uit Greenville, wellicht bekend voor: het komt voor in de ‘Avenger’-films.

Gebouw: Het indrukwekkende gebouw van Porsche Cars North America komt ook voor in de ‘Avenger’-films.

Via de indrukwekkende ontvangsthal worden we door een lange gang geleid, waar de hele Porsche-modelhistorie te zien is in de vorm van modelauto’s. Alleen dat al is de moeite waard! Daarachter is het café, met fatsoenlijke koffie (goed tegen de jetlag), en de leden van ons gezelschap die willen rijden (vijf in getal) krijgen een korte uitleg over de verschillende onderdelen van het Experience Centre en de bekende aanwijzingen: “veiligheid voor alles, doe wat je instructeur zegt, rijd in het tempo waarbij je je prettig voelt” en meer van dergelijke zaken.

Lineup: De diverse auto’s waarmee we ons mochten uitleven, een kleurrijk geheel!
 

‘Schnelle Rechts’

“Welcome to our playground”, staat er op de metalen gegraveerde plaat op de balustrade van het terras, waarop alle onderdelen van het centrum beschreven staan. Het belangrijkste onderdeel van de accommodatie is het ‘handing circuit’, een geasfalteerd parcours van ongeveer een mijl (1,6 km) lang, met snelle en iets langzamere bochten, hoogteverschillen en enkele rechte stukken, waarop de sportieve kwaliteiten van de auto’s goed tot hun recht komen. De bochten hebben namen: ‘Monaco’, ‘Billboard’ (inderdaad, waar het enorme billboard staat dat – al dan niet in de file – vanaf de Interstate 75 goed zichtbaar is), ‘Rallye’ en vooral ‘Schnelle Rechts’. Ja, in het Duits. We zijn tenslotte bij Porsche!

Heerlijk om je te kunnen uitleven terwijl het woon-werkverkeer op de naastgelegen Interstate 75 in de file staat!

Het volgende onderdeel wordt aangeduid als ‘low friction handling’: een parcours van gepolijst beton, waar je de dynamiek van krappere en wijdere bochten met stuurbewegingen en gas, en waar nodig een beetje bijremmen, kunt ervaren. Er is ook een ‘low friction circle’, een cirkelvorming terrein met gepolijst beton dat met behulp van een sprinklerinstallatie constant nat gehouden wordt, zodat je er over- en onderstuur kunt leren kennen en er ook een beetje kunt driften. 

Op de ‘kick plate’ word je naar links of naar rechts in een slip gedwongen.

Nat en droog

De ‘kick plate’ is een speciaal kenmerk van het centrum, want zo’n voorziening is er in de VS alleen in de Porsche Experience Centres in Atlanta en Los Angeles. Het is een hydraulische plaat, gevolgd door een oppervlak dat is bedekt met kunsthars en eveneens nat gehouden wordt. De hydraulische plaat geeft de auto een ruk naar rechts of naar links, zodat de auto in een slip komt, die je als bestuurder dan zo goed mogelijk moet zien op te vangen, wat op de natte en gladde ondergrond wat stuurmanskunst vergt. Het volgende aspect is de ‘dynamics area’, waar rechte-lijnsnelheid, remmen en het zo snel mogelijk afleggen van een slalomparcours kunnen worden gepraktiseerd. Tenslotte is er nog een offroad-parcours, maar dat behoort vandaag niet tot ons programma.

Dynamic: Op de ‘dynamics area’ kunnen acceleratie- en remproeven en een slalom worden uitgevoerd.
Dynamic: Op de ‘dynamics area’ kunnen acceleratie- en remproeven en een slalom worden uitgevoerd.

We hebben verschillende auto’s ter beschikking om mee te rijden: gloednieuwe 992’s, Caymans en Boxsters. “Leuk om de onderlinge verschillen te ervaren”, zegt Chris, de instructeur die ons als eerste is toegewezen, samen met de Cayman. We beginnen met een aantal ronden op het handlingparcours, waarbij het vertrouwen met iedere gereden ronde toeneemt en de snelheid evenredig stijgt. Daarna volgen ‘low friction handling’, de ‘kick plate’ en de ‘dynamics area’, met eerst een ‘launch control’ (blijft feest!), gevolgd door een remmanoeuvre tot in het ABS, en tenslotte het slalomparcours.

‘Wet mode’ maakt indruk

Als volgende rijden we met de 911, in miamiblauw. Het hogere gewicht is merkbaar, maar ook deze auto blijft een genoegen om in te rijden. De ‘launch control’ maakt in deze auto nog meer indruk. Het hoogtepunt is echter de ‘low friction circle’, waar de ‘wet mode’ van de 992 kan worden uitgeprobeerd. Dat is pas echt indrukwekkend: hoeveel gas je ook geeft, en we drukten het pedaal echt tot onderin, de auto blijft dankzij alle hulpmiddelen in het nat stabiel. 

Ervaren instructeurs staan voor alle deelnemers klaar.

Tenslotte rijden we met een Boxster, zelfs met het dak open. Kan heel goed, bij een aangename temperatuur van een graad of 24 en de zon die flink schijnt. Daarmee wordt de beleving nog intenser, niet in de laatste plaats ook door het geluid. Wat opvalt als je direct vanuit de 911 komt, is de betere wendbaarheid en lichtvoetigheid die de auto signaleert, ook in de bediening van stuur en rempedaal. De directe vergelijking is interessant.

Officieel zijn we ingepland voor een uur, maar omdat onze groep die middag de laatste is, mogen we nog een tijdje doorgaan, dus we rijden tot besluit nog een aantal ronden over het handlingparcours met de 911, doen nog een paar keer de slalom en oefenen net zo lang op de ‘low friction circle’ totdat vrijwel de hele ronde in drift gaat. Een volledig rondje dwars lukt nog niet, daarvoor zouden we misschien nog wat meer tijd nodig gehad hebben, maar aan alles komt een einde. Een ding is zeker: plezier is gegarandeerd! Dit kan dus vanaf dit weekeinde ook – relatief – in de buurt van ons land: vanuit Utrecht rijd je in zo’n vierenhalf uur naar Hockenheim. Het nieuwe centrum daar moeten we beslist ook eens ter plekke uitproberen!

Foto’s: Porsche AG/Jürgen Tap, Rebocar/René de Boer

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black