Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Met de kampioenstitels voor merken, teams en rijders was het ‘full house’ voor Porsche bij de seizoensfinale van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship op Michelin Raceway Road Atlanta. Het was een memorabele afsluiting van de glansrijke carrière van de Porsche 911 RSR (2017) als fabrieksauto, die eerder al goed was voor de rijders- en merkentitel in het FIA WEC. Vierenzestig.nl was er op het circuit van Road Atlanta bij.

Sterke concurrentie in de GTLM-klasse met ondermeer Corvette, Ford en BMW.

Goed, helemaal perfect was het niet, want de beide fabrieks-911 RSR’s in de beroemde kleuren van Coca-Cola speelden geen hoofdrol in de strijd om de overwinning in de GTLM-klasse, traditioneel sterk bezet met de fabrieksteams van BMW, Corvette, Ford, Porsche en ditmaal ook weer Ferrari. Met name de Ferrari was opvallend snel, wat ongetwijfeld het resultaat was van een gunstige ‘balance of performance’. Toch leek in ieder geval een podiumplaats voor een van de twee Porsches nog wel tot de mogelijkheden te behoren. Met name de auto met startnummer 912 met rijders Earl Bamber en Laurens Vanthoor, voor de gelegenheid ondersteund door de jonge Fransman Mathieu Jaminet, leek lange tijd op weg naar een top-drie-klassering.

De Porsches kwamen ditmaal niet in aanmerking voor de overwinning.

De race kende tal van incidenten en diverse interventies van de safety-car en slotrijder Earl Bamber werd in de voorlaatste ronde nog een keer in de rondte getikt door een van de prototypes. Zo restte in de race uiteindelijk niet meer dan de vijfde plaats voor Bamber, Vanthoor en Jaminet, die daarmee een plaats voor merkgenoten Nick Tandy, Patrick Pilet en Fred Makowiecki in de Porsche met het startnummer 911 eindigden. 

Snelle actie tijdens een van de vele pitstops.

Opmerkelijk: het was voor het eerst dat de Porsches in een speciaal kleurenschema niet minstens op het podium eindigden, na de overwinning van de 911 in Mobil 1-kleuren bij Petit Le Mans vorig jaar, de derde plaats voor de auto in Brumos-kleuren in Daytona, eind januari, de overwinningen in Sebring in maart en Watkins Glen in juni in dezelfde uitmonstering, plus de successen van de roze 911 en de auto in Rothmans-kleuren in Le Mans in juni vorig jaar.

De Porsche met het startnummer 912 eindigde als vijfde.

Maar belangrijker dan racesucces was het winnen van alle titels door Porsche in de GTLM-klasse van het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, een van de belangrijkste sportwagencompetities wereldwijd. Earl Bamber en Laurens Vanthoor, die dit jaar drie overwinningen behaalden, stelden de rijderstitel veilig. 

Een succesvol duo, op en naast de baan: de Belg Laurens Vanthoor (l.) en de Nieuw-Zeelander Earl Bamber, samen bekend als ‘BamThor’.

Het duo was dit seizoen bijzonder succesvol en de Nieuw Zeelands-Belgische combinatie functioneert ook naast de baan perfect: Bamber en Vanthoor zijn privé heel goed bevriend, wat ongetwijfeld ook bij het sportieve succes helpt. Voor Vanthoor, die sinds drie jaar voor Porsche rijdt, is dit ongetwijfeld het grootste succes met het merk tot nu toe. Bamber kan deze titel toevoegen aan zijn toch al indrukwekkende erelijst met Porsche. Pascal Zurlinden, hoofd GT-fabriekssport bij Porsche, zei: “We zijn nu kampioen in het FIA WEC en in Noord-Amerika, dat is iets om extreem trots op te zijn!” Porsche-sportdirecteur Fritz Enzinger sprak van “een historische dag voor Porsche Motorsport”.

Overal vind je Porsches op de campingterreinen langs het circuit, terwijl er ook onder Porsche-rijders Trump-aanhangers blijken te zijn.

Dat Porsche al zo lang, en met succes, in de Amerikaanse autosport actief is, is geen toeval: de Verenigde Staten zijn van oudsher een van de belangrijkste afzetmarkten ter wereld voor het merk en de reputatie van Porsche is er ijzersterk. Dat blijkt ook uit het flinke aantal Porsches dat tijdens sportwagenraces op de parkeerplaatsen en de toeschouwerszones te vinden is. Vaak gewoon met een tentje ernaast, en grote Porsche-vlaggen zijn nooit ver weg.

Aangemelde leden van de Porsche Club of America konden hun auto’s parkeren op een eigen terrein, ‘Porsche-Platz’ genaamd.

Een traditionele activiteit bij IMSA-races is de Porsche-Platz, een speciaal ingericht terrein waar leden van de Porsche Club of America na aanmelding welkom zijn om hun auto’s te parkeren en de race te volgen. “We hebben hier zo’n 200 leden en rond de 180 auto’s”, zegt JP Bouquin van PCA-Peachtree, de regionale afdeling van de club voor de agglomeratie Atlanta. Daarmee is het een middelgroot evenement voor ons. Twee keer per jaar houden we hier op het circuit rijvaardigheidstrainingen, dat zijn de populairste activiteiten.” 

Geen heel speciale auto’s, maar wel een leuke 356 C en een aantal vroege Turbo’s.

In totaal telt de regio ruim 2.000 leden, zo vernemen we. “Allemaal hebben ze wel een beetje hang naar sportief rijden, dat hoort tenslotte bij Porsche”, zegt regiovoorzitter (‘President’) Rick Daniels. Heel speciale auto’s zien we niet, maar wel leuke exemplaren als een 356 C, een aantal vroege Turbo’s en de nodige GT3’s.

Rick Daniels, president van de regionale afdeling Peachtree van de Porsche Club of America.

Porsche Cars North America had een flinke eigen hospitalityruimte ingericht in de vorm van een tent op de heuvel achter de paddock (‘Spectator hill’) met goed zicht op de eerste bocht van het circuit. Op vrijdag en zaterdag waren daar genodigde gasten aanwezig om de race te volgen, hetzij buiten op het terras met een prima uitzicht, hetzij binnen, waar koelkasttemperaturen heersten, maar natuurlijk wel een perfect overzicht werd geboden via monitoren met wedstrijdbeeld en de gegevens van de tijdwaarneming. 

Vanaf het terras van de Porsche-hospitality hadden de bezoekers een goed uitzicht op het circuit.

Een geweldige voorziening was de Porsche Pit Experience, waar met behulp van meerdere beeldschermen het perspectief van de beide wedstrijdauto’s te volgen was en via koptelefoons kon worden meegeluisterd met de radiocommunicatie tussen de pits en de auto of de communicatie tussen de teamleden onderling, precies zoals dat bij het team aan de pitmuur gebeurt. Zo betrek je je gasten optimaal bij het raceverloop! 

Via de Porsche Pit Experience konden de aanwezigen via beeldschermen en koptelefoons het raceverloop volgen vanuit het perspectief van de beide fabrieksauto’s.

Overbodig te zeggen dat het ook culinair aan niets ontbrak. Fijn en zeer comfortabel om dit zo te kunnen meemaken, en de snelheid van het draadloze internet was er een stuk beter dan in het nieuwe perscentrum van Road Atlanta!

Ook culinair was het allemaal prima voor elkaar, met een uitgebreid buffet voor ontbijt, lunch en diner en een goed gesorteerde bar.

Foto’s: Porsche AG/Jürgen Tap, Porsche AG/Oliver Hilger, Rebocar/René de Boer

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.