Afgelopen weekeinde reden de beide fabrieks-Porsche 911 RSR tijdens de seizoensfinale van het Noord-Amerikaanse IMSA-sportwagenkampioenschap in de kleuren van Coca-Cola. Vierenzestig.nl ging ter plekke op zoek naar de achtergronden van deze samenwerking.
De uitvoering van de raceauto’s in Coca-Cola-kleuren vormde de afsluiting van een succesvolle reeks speciale ‘liveries’ voor Porsche-raceauto’s. Het begon met de beide versies van de 911 RSR in het roze en in de kleuren van Rothmans voor de 24 Uur van Le Mans van vorig jaar ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum van Porsche. Daarbij won de roze uitvoering tijdens de Franse klassieker zijn klasse. De reeks werd voortgezet met de Mobil 1-kleuren van de 911 GT1 uit 1998 voor de seizoensfinale van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap, de tien-uursrace ‘Petit Le Mans’ in oktober vorig jaar. Ook hier behaalde Porsche de klasse-overwinning.
Dit jaar vierde IMSA als organisator en promotor van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship zijn 50-jarig jubileum, waarvoor fabrikanten en teams werden aangespoord, zoveel mogelijk historische kleurenschema’s te laten herleven. Porsche deed dat voor de beide lange-afstandsklassiekers op Daytona en Sebring met de kleuren van het roemrijke Amerikaanse Brumos-team. Dat was in Daytona goed voor een podiumplaats en in Sebring voor de overwinning. Later zagen we deze kleuren ook weer terug in Le Mans en in de zes-uursrace van Watkins Glen, waar Porsche opnieuw won.
Voor velen echter was de Coca-Cola-uitmonstering de meest geslaagde. Scott Bartlett is bij Porsche Cars North America actief als Motorsport and Driving Events Manager. Hij is de aangewezen persoon om meer te vertellen over de samenwerking. “Na de Rennsport Reunion van vorig jaar zijn we met drie partijen, Porsche Cars North America, Porsche AG en CORE Autosport (het team dat de inzet van de fabrieks-Porsches in de IMSA-serie verzorgt; red.) gaan nadenken over geschikte kleurenschema’s om het 50-jarig jubileum van IMSA te vieren”, zegt hij. “De Brumos-kleuren voor Daytona en Sebring lagen voor de hand, maar toen kwam de vraag wat we zouden doen voor ‘Petit Le Mans’, de seizoensfinale. We wilden iets groots, iets herkenbaars en iets dat goed te activeren zou zijn. Voor ons was Coca-Cola het antwoord, want we zijn in de stad van Coca-Cola, dus we besloten om het ‘home team jersey’ aan te trekken!”
Het begon met de simpele vraag van Porsche aan Coca-Cola om toestemming voor het gebruik van het logo. “Maar al snel werden we wat creatiever”, zo vervolgt Bartlett. “Het idee kwam op voor een dynamische presentatie in de vorm van het maken van een film, dus zo ontstond in januari, februari het concept van een film. Daarvoor moesten we wegen in Atlanta afsluiten, maar in samenwerking met ons uitstekende productiebedrijf is dat allemaal gelukt.”
De opnames vonden begin augustus plaats, op een zaterdagochtend van zes tot acht uur. “We waren verbaasd dat er niet meer foto’s via sociale media zijn uitgelekt”, aldus Bartlett. “We hebben niemand verboden om foto’s te maken, want het vond op de openbare weg plaats, dus dan kan je moeilijk zeggen dat het geheim moet blijven. We hebben gereden, telkens heen en weer voor een flatgebouw, dus iedereen stond op de balkons en maakte foto’s, maar er is geen enkele foto naar buiten gekomen. Dat vond ik echt verbluffend!”
De presentatie, zowel van de raceauto als van de film, vond plaats op het hoofdkantoor van Coca-Cola, een evenement waarbij honderden medewerkers aanwezig waren. “Halverwege de film tonen we de livery voor het eerst”, legt Barlett uit. “En daarna hebben we van alles gedaan rondom de activatie van dit project: caps, t-shirts, giveaways. Er waren enorm veel ideeën, aan beide zijden was er volop creativiteit. Zo kwam iemand na het zien van de namen van de rijders aan de zijkant van de auto op het idee om daarbij te schrijven: ‘Share a Coke with…’, wat ook weer leidde tot kleine flesjes met dat opschrift, met de namen van de Porsche-coureurs erbij.” Zo zijn er colaflesjes met PP voor Patrick Pilet, Larry voor Laurens Vanthoor, BamBam voor Earl Bamber, Mako voor Fred Makowiecki, Nick voor Nick Tandy en JamJam voor Mathieu Jaminet. Plus een ‘Porsche Motorsport’-editie.
“Dit is echt de uitgelezen kans om een bijzonder succesvol seizoen af te sluiten met een bijzonder kleurenschema”, aldus Bartlett. “Volgend jaar is er geen IMSA-jubileum en geen jubileum bij Porsche, dus dan rijden we weer in normale kleuren, maar dit was echt iets bijzonders.”
De Amerikaan zegt onder de indruk te zijn van de overweldigende reacties op de Coca-Cola-kleuren. “Coca-Cola is natuurlijk over de hele wereld bekend”, zegt hij. “Het kan zijn dat mensen nog nooit een Porsche gezien hebben, misschien het woord Porsche niet eens kunnen uitspreken, maar als ze die kleuren zien, weten ze direct wat het is! We hebben voorafgaand aan dit project heel wat onderzoek gedaan, en daaruit bleek dat Coca-Cola over de hele wereld herkend wordt. Ook het team en de rijders waren meteen enthousiast: de rijders hebben speciale helmen laten maken, iedereen in het team loopt met de caps. Iedereen haakt erop in! Ook de IMSA-organisatie is enthousiast en heeft ons op vele manieren geholpen.”
Porsche had op het circuit een eigen merchandise-stand ingericht, waar de caps en de t-shirts op vrijdag al waren uitverkocht en op zaterdag de laatste modelauto’s van de hand gingen. Ook posters en stickers vonden gretig aftrek, evenals koelkastmagneten, die bij iedere aankoop cadeau werden gegeven. Zelfs papieren servetjes met de afbeelding van de Coca-Cola-rode 911 erop in de Porsche-hospitality werden meegenomen.
Vanaf komend seizoen wordt er ook in de VS met de nieuwe uitvoering van de 911 RSR in raceversie gereden. De titel-winnende 911 met het startnummer 912 van coureurs Laurens Vanthoor en Earl Bamber gaat naar het zogeheten ‘rijdende museum’ van Porsche, zodat we deze auto ongetwijfeld nog wel eens tijdens evenementen in actie zullen zien.
Heeft Bartlett nog een leuke anekdote? Uiteraard! “Tijdens het maken van de filmopnamen zagen we een lang recht stuk asfalt met een prachtige achtergrond, dus we vroegen de politieman die daar zat, of we daar op de Highway een burnout mochten doen. We dachten dat het allemaal heel lastig zou worden, maar het waren allemaal autoliefhebbers, allemaal racefans. Dus het antwoord was: ‘Sure, whatever you want’. Dat vond ik wel heel bijzonder!”
Bijzonder was ook de afsluiting, want direct na afloop van de race werd de reserveauto, die het hele weekeinde voor de Porsche-hospitality op het binnenterrein van het circuit gestaan had, naar de Talladega Superspeedway in de staat Alabama vervoerd, waar op zondag de 1000Bulbs.com-500 als race van de Monster Energy NASCAR Cup Series verreden werd. Daar mocht Nick Tandy voor zo’n 80.000 bezoekers voorafgaand aan de stockcar-race op de oval een demonstratieronde met de 911 RSR rijden, inclusief twee flinke burnouts.
Foto’s: Porsche AG/Jürgen Tap, Porsche Cars North America, Rebocar/René de Boer