Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Porsche voor vier

Inmiddels heeft Porsche met de introductie van de Cayenne, Panamera en Macan wel bewezen dat sportwagenprestaties ook kunnen worden ervaren op vier comfortabele stoelen. Maar het idee zelf gaat veel verder terug. Bij het ontwerpen van de Type 356 speelde Porsche al met de gedachte om een sportwagengevoel voor vier personen te creëren.

356 Type 530

De 356 Type 530 was een heel ander model dan de standaard 356; met grotere deuren, een verlengde wielbasis en een dak dat aan de achterkant iets was verhoogd, zag de auto er echt anders uit. Hoewel deze auto, met de interne aanduiding Type 530, maar twee portieren had, markeerde dit wel het begin van de visie van een “Porsche voor vier” in het begin van de jaren 1950.

Het was de grote wens van Ferdinand “Ferry” Anton Ernst Porsche dat een sportwagen ook ruimte zou moeten bieden aan gezinnen. Hij werd tenslotte zelf vader op 26-jarige leeftijd en hechtte groot belang aan het gezinsleven, maar ook aan sportief rijden. Aanvankelijk kwam de ontwikkeling van een “Porsche voor vier” moeizaam op gang en zijn er slechts een aantal prototypen gemaakt.

Type 754 T7

Na het tijdperk van de 356 en het 530-prototype werd in 1959 de volgende poging gedaan. Onder leiding van de zoon van Ferry Porsche, Ferdinand Alexander, werd de Type 754 T7 ontwikkeld. In het basisontwerp is zijn opvolger duidelijk herkenbaar: de Porsche 911. Door zijn karakteristieke voorkant tot de A-stijl en de aflopende achterkant is tot op heden duidelijk dat de T7 al heel dicht in de buurt kwam van het sportwagenicoon. Om meer ruimte te creëren, werden verdere pogingen gedaan en de types T8 als een 2 + 2-zitter en de T9 als een volwaardige vierzitter werden parallel ontwikkeld.

Ook dit type heeft het productieproces nooit gehaald. Gelukkig maar zou je bijna zeggen als je de foto’s ziet. Wel stemde Ferry Porsche persoonlijk in met de verdere ontwikkeling van de T8 in 1961. Dit betekende in feite de geboorte van de 911. Gelukkig maar zeg ik volmondig.

De 911

928 S

Met de introductie van de 928 in 1977, die zoals we weten bedoeld was om de 911 na meer dan 14 jaar af te lossen, begon ook een nieuw hoofdstuk in de zoektocht naar een volwaardige vierzitter. In 1984 besloot Porsche een comfortabelere variant van de 928 te maken. Het resultaat was een twee-deurs hatchback met vier zitplaatsen. Een eenmalig model, een 928 S werd tot in de puntjes verzorgt en gemaakt voor de verjaardag van Ferry Porsche in dat jaar. Het geschenk van de werknemers aan de grote baas zorgde echter niet voor serieproductie.

928 H50

Tegelijkertijd kreeg een nieuwe variant van de 928 steeds meer vorm. In 1986 lagen er twee typen met vier portieren en verschillende achterzijden op de tekentafel in Zuffenhausen. Na uitgebreide ontwikkelingstests legde Porsche deze poging in 1989 echter ook terzijde: de stijfheid van de 928-carrosserie was gewoonweg niet voldoende. Eén model van de twee prototypes, een zwarte vierdeurs met een station-achtige achterkant, bevindt zich nog steeds in de museumcollectie.

989

Hoewel Porsche de naam als sportwagenfabrikant nog steeds eer aandeed, werden tegelijkertijd nieuwe pogingen ondernomen om een volwaardige “Porsche voor vier” te ontwikkelen. Met een 300 pk 3,6-liter V8-motor achterin, was de door de Nederlander Harm Lagaay ontworpen 989 klaar om een ​​belangrijke voetprent te plaatsen als de eerste vier-deurs Porsche in de geschiedenis. Deze keer leek alles op de juiste manier te gaan. Maar Wendelin Wiedeking stopte om economische redenen de start van de fabrieksproductie. In 1993 moesten alle zeilen worden bijgezet voor de nieuwe modellijnen Boxster en Carrera.

Wedergeboorte

Eind jaren negentig was er een wedergeboorte van de “Porsche voor vier”. De versie van een  hoogwaardige vierpersoons Porsche is nooit uit gedachten geweest. Na de lancering van de Cayenne in 2002, ging in de zomer van 2009 een andere droom als “Porsche voor vier” in productie: de Panamera. Inmiddels weten we hoe dit model is aangeslagen, beide carrosserievarianten zorgen voor hoge verkoopaantallen in het betreffende segment. In het begin van de jaren 1950 een droom, anno 2019 werkelijkheid.

Alle foto’s in dit artikel zijn afkomstig van Porsche AG

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black