De Chinese filosoof Confucius zei ooit: “bij een goed einde hoort een goed begin.” Een uitspraak die vandaag heel treffend omschrijft. Terwijl, as we speak, een succesvolle eerste Vierenzestig-rit het begin van een nieuw Vierenzestig-tijdperk markeert, schrijf ik vandaag mijn laatste artikel op Vierenzestig.nl, voor mij het einde van een prachtige periode.

Waar te beginnen? Bij het einde dan maar, denk ik. Eerder dit jaar werd Vierenzestig.nl overgenomen door twee Porsche-liefhebbers die vol energie zitten om dit platform de liefde te geven die het verdient, en nodig heeft. Ik was al onderweg naar de uitgang maar het aanstekelijke enthousiasme van beide heren zorgde ervoor dat ik binnen no-time weer net zo begaan was met het lot als in de begindagen. En met succes, want ik zag het team rondom Vierenzestig rap groeien naar vijftien man en met wat horten en stoten kwam alles weer op stoom.

Waarom dan stoppen, zie ik jullie denken? Goede vraag, en het antwoord is even simpel als complex. De eenvoudige versie luidt: gebrek aan tijd. Maar het is meer dan dat. Het vernieuwde team achter Vierenzestig.nl is intussen hard bezig om het anders en beter aan te pakken en inmiddels ben ik daar de grootste rem op. Ik heb tijd genoeg om overal iets van te vinden maar vind vervolgens niet de tijd om daar ook iets mee te doen. Domweg zonde, wat mij betreft. Ik wil de nieuw hervonden energie niet langer in de weg staan. En ik denk dat er inmiddels genoeg mensen zijn aangesloten die dit tien keer beter kunnen dan ik. Ik ben daarmee de laatste oprichter die afscheid neemt, dat luidt een nieuwe tijd in voor Vierenzestig.

Het nieuwe begin

Wat het nieuwe begin is van Vierenzestig.nl moge duidelijk zijn. Vandaag wordt de eerste Vierenzestig.nl herfstrit verreden, waarvoor liefst vijftig equipes zich aanmeldden. Daarmee is Vierenzestig.nl niet alleen meer een online platform, maar ook iets dat liefhebbers daadwerkelijk verbindt. Misschien was dat laatste wel de ontbrekende schakel, maar het is hoe dan ook een mooie stap in een nieuwe richting.

Mijn nieuwe begin is al begonnen. In juni trouwde ik met de liefde van mijn leven, we verwachten in het voorjaar een nieuwe petrolhead op de wereld te zetten en alsof dat nog niet genoeg is staat er voor die tijd nog een verhuizing op stapel. Daarnaast ontmoette ik bijna vijf jaar geleden mijn huidige compagnon dankzij Vierenzestig en zit het in e-commerce gespecialiseerde internetbureau wat we een paar jaar later samen oprichtten inmiddels in een groeispurt. Voor mij houdt het hier dus zeker niet op. En opportunistisch als ik daarover ben: ik verheug me erop me in de toekomst te kunnen inschrijven voor een van de volgende edities van de vandaag verreden rit met een eigen Porsche.

Een goed einde

Een einde aan een bijzonder tijdperk voor mij. Toen ik in de zomer van 2012 begon aan dit avontuur met Martin Woodward en Lars Welbers had ik niet verwacht dat het zou lopen zoals het is gelopen. Ik kan eindeloos lullen over de prachtige avonturen die ik heb beleefd en de bijzondere Porsches die ik heb mogen aanschouwen of zelfs aan de tand heb mogen voelen. Maar als ik terugkijk zijn er een aantal momenten die me het meest zijn bijgebleven en die het delen waard zijn. Ik neem jullie aan de hand van mijn zeven favoriete Porsches graag mee terug in de afgelopen zeven jaar.

2012
In november 2012 nam ik voor het eerst plaats achter het stuur van een Porsche. Een zwarte 911 Cabriolet, beschikbaar gesteld door Porsche Centrum Gelderland. Casper Heij bracht me in contact en deed meteen een leuke fotoshoot. Ik schreef ook mijn eerste rijtest.

2014
Ik ben van kinds af aan al gefascineerd door de Porsche 993 Turbo. Door een goede kennis mocht ik in 2014 eindelijk vanaf de bestuurdersstoel ervaren hoe dat nou echt rijdt. Ik werd zo mogelijk nog verliefder op dit 408 pk sterke monster.

2014
Als ik ergens in de nabije toekomst genoeg heb gespaard voor een Porsche, is de kans vrij groot dat ik me laat verleiden door een Porsche 996. En hoewel ik de GT3 en GT3 RS bijzonder gaaf vond om te besturen was het een doodeenvoudige non-S 996 Carrera die mijn hart deed smelten, inclusief pornorode bekleding.

2015
In 2015 werd de Porsche Cayman GT4 geïntroduceerd. Samen met redacteur Job Boonstra en goede vriend Peter Eigenraam maakten we naast de gebruikelijke rijtest en fotoshoot ook onze eerste videoproductie van dit knalgele apparaat. De rijtest sierde eveneens de cover van RS Porsche Magazine.

2016
Ik moet nog steeds hardop grijnzen als ik terugdenk aan de periode waarin we een groot deel van de RS-historie van Porsche mochten herbeleven. Samen met mijn collega’s voelden we de 2.7 RS, de 964 RS, 993 RS, 996 GT3 RS, 997 GT3 RS en 997 GT3 RS 4.0 aan de tand. Ik was (en ben nog steeds) het meest verliefd op eerstgenoemde. Mijn voorliefde voor oud spul tezamen met het rauwe en spartaanse karakter van de 2.7 Carrera RS maakte het voor mij een onvergetelijke rij-ervaring.

2017
Een eenmalige unieke samenwerking die ik niet snel zal vergeten is de co-productie met Puur Porsche Magazine. Ik slaagde erin een lichtgrijze Porsche 996 GT2 en Porsche 996 GT3 bij elkaar te brengen voor een fotoshoot en reportage. Ik schreef tezamen met Erik Kouwenhoven ons deel voor Vierenzestig en RS Porsche Magazine. Spijtig genoeg heb ik de reportage van Puur nooit gelezen.

2017
Iets wat logischerwijs Vierenzestig niet heeft gehaald is de reportage over de McLaren 570S. Wel rolde er een prachtig vergelijk uit met een Porsche 997 Turbo die destijds in RS Porsche Magazine werd afgedrukt. Het was de eerste keer dat ik het ontzettend lastig vond om objectief te oordelen en me niet te laten leiden door de Porsche-roze bril die ik al jaren draag.

Op naar het volgende avontuur

“Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan.” Het is een van de uitspraken die mijn compagnon af en toe bezigt en ik kan me er wel in vinden. Met die instelling begon ik aan Vierenzestig en het heeft me meer gebracht dan ik in dit artikel kwijt kan en wil. Met diezelfde instelling beginnen Vierenzestig en ik allebei aan een nieuw hoofdstuk, maar niet in hetzelfde boek. Ik wens het team van Vierenzestig bijzonder veel succes in de toekomst en ik hoop een ieder van jullie nog weer eens tegen te komen op de vele Porsche-gerelateerde evenementen die ons landje rijk is.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

Eén reactie

  1. Dank voor het initiatief rondom 64 en de leuke artikelen. Succes bij het nieuwe begin voor jou zelf. Ik rij zelf een 996 Carrera en iedere km is idd een feestje!