Het DNA van Porsche is vastgelegd in 1963. De lijnen van de oorspronkelijke 911 vind je nog steeds terug in het huidige model. Fantastisch toch? Geniet van het overzicht van alle 911 uitvoeringen.
911 C-serie > G model
De 911 debuteerde in 1963 als 901 op de IAA in Frankfurt; de verkoop begon in 1964. De luchtgekoelde boxermotor aan de achterkant, waardoor een radiateur en dus ook een klassieke grille aan de voorkant niet nodig waren, bepaalde zijn lijnenspel en daarmee zijn DNA. Een jaar later presenteerde Porsche de eerste Targa in Frankfurt. Het originele model werd gevolgd door de A-, B-, C-, D-, E- en F-serie. De wielbasis werd verlengd in de B-serie. De Targa op de foto is een model van de C-serie in prachtige Gemini Blue Metallic. De eerste grote ontwerpwijziging volgde in 1973 met de G-serie, nu algemeen bekend als het G-model. Een Carrera 2.7 uit 1975 met 210 pk en een grote achtervleugel maakt deel uit van de vergelijking van de acht 911 generaties; deze Porsche werd in de kleur Continentaal Oranje gespoten. Een typerende kleur voor die tijd.
G model > 964
De zogenoemde harmonica-bumpers, door de stootrubbers opzij, zijn het meest opvallende ontwerpelement van het G-model. Ze bleven 16 jaar lang een kenmerk van de 911. Pas in 1989, met de première van de vierwielaangedreven 964 Carrera 4, kregen de bumpers een make-over en werden ze als eendelig onderdeel in de carrosserie geïntegreerd. De 964, in de vergelijking – een achterwielaangedreven Carrera RS – werd gebouwd in 1991. Hij had 260 pk met een gewicht van slechts 1.240 kilogram: een pure rijmachine met automatisch opkomende achterspoiler, gespoten in Ruby Star.
964 > 993
Zo op het eerste gezicht lijken alleen de hellende ellipsoïde koplampen van de 993 hem te onderscheiden van de 964. Niets is echter minder waar. Het grootste deel van de carrosserie, inclusief de voorschermen, het kofferdeksel, de achterschermen, de motorkap en de bumpers zijn nieuw ontworpen. Met de 993 slaagde de Nederlander Harm Lagaaij erin het ontwerp van de 911 dichterbij dat van de 928 en de 968 te brengen, waardoor een modelfamilie ontstond. “Onze” 1997 993 C2 werd gebouwd met 285 pk en gespoten in Arctic Silver Metallic.
993 > 996
De 996 was de oorzaak van een aardverschuiving. Porsche nam met dit model in 1997 namelijk afscheid van de luchtgekoelde boxermotor en bracht waterkoeling aan boord. Het nieuwe ontwerp van deze sportwagen had bovendien weinig gemeen met de 993 op de plaats van de motor na. Als klap op de vuurpijl werd deze verandering van de traditie weerspiegeld in het ontwerp met provocerende, in het oog lopende elementen. De hier weergegeven 911 Carrera in de speciale uitvoering ’40 jaar Porsche 911 ‘ werd geproduceerd in 2003 en leverde 345 pk. Kleur: GT Silver Metallic. Geproduceerde hoeveelheid: 1.963.
996 > 997
Als je van de 996 in de 997 stapt, denk je dat je in een volledig nieuw ontworpen 911 zit. Maar schijn bedriegt: de 997, geïntroduceerd in 2005, is feitelijk een soort super-facelift van de 996. Een vergelijking van de hier getoonde silhouetten, links de 996 en rechts de 997, laat dit heel duidelijk zien. Met de 997 keerde Porsche terug naar de strakke vormen van de 964 en het G-model. De 997 in dit verhaal is een 911 Carrera 4S met 355 pk, net als de 996 gespoten in GT Silver Metallic. Het ontwerp van beide 911-modellen is gemaakt onder leiding van Harm Lagaaij.
997 > 991
Met de 991 presenteerde Michael Mauer in 2012 zijn eerste 911. De sprong van de 997 naar de 991 is enorm, zowel visueel als technisch. Terwijl de 997 compact aanvoelt, ziet de 991 er veel groter uit. En dat is ze ook: de wielbasis is met 100 millimeter toegenomen. Desondanks was de 991 nog steeds erg levendig te rijden. De hier getoonde Carrera S ’50 Years 911 ‘(2013) levert 400 pk en is geleverd in Geyser Gray Metallic.
991 > 992
Het tweede 911 hoogstandje van Michael Mauer volgde in 2019. En opnieuw was hij trouw aan zijn leidende principe van hoe een nieuwe 911 eruit zou moeten zien: “Ik moet kunnen zien dat het een 911 is. En ik moet kunnen zien dat het de nieuwe 911 is. ”Terwijl de 991 meer een elegante sportwagen is, is de 992 visueel opvallender. Met de schermen en wielen verder naar buiten geplaatst, stapte het ontwerpteam in de voetsporen van de eerste 911 Turbo (de 930). De 3,0-liter turbomotor van de 911 Carrera 4S in dit verhaal ontwikkelt 450 pk (911 Carrera 4S: brandstofverbruik gecombineerd 9,0 l / 100 km; CO2-uitstoot 206 g / km).
Acht generaties Porsche 911, 56 jaar sportwagengeschiedenis. Daar is natuurlijk veel meer over te vertellen. En dat doe ik graag…in deel 2.
Foto’s; Markus Bolsinger, Heiko Simayer, Theodor Barth