Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Op de koffie bij de uit z’n jas gegroeide Porschedealer

Als je komt aanrijden bij Porsche Centrum Rotterdam zie je al dat dit niet overdreven is. Het parkeerterrein staat vol met Porsches (en een handvol andere auto’s op straat). De ontvangst is er echter niet minder warm om en bovendien wordt hard gewerkt aan een oplossing. Maar dat later.

Je loopt even naar binnen om een afspraak te maken voor het wisselen van de wielen. Het wordt weer tijd voor het winterschoeisel namelijk, en dan loop je toch opeens in de showroom. Die mooie glimmende Porsches trekken mij altijd aan als magneten. Ken je dat ook? Terwijl ik daar tussen al dat moois rondloop, begroet Rogier Groeneveld, Senior Sales Executive bij Porsche Centrum Rotterdam mij enthousiast, en vraagt of ik tijd heb voor een kop koffie. Op mijn bevestigend antwoord maakt gastvrouw Jessika een heerlijke cappuccino voor me.

Rogier is net terug van een training van de Porsche Taycan. Zij hebben de Taycan en zijn concurrenten gereden op het circuit en op de openbare weg. “Dan heb je dus een aardig idee van de auto opgedaan” aldus Rogier. Net als wij allemaal wist Rogier vooraf ook niet wat hij moest denken van de Taycan. “Als je bent ingestapt voelt het echter direct aan als een Porsche, qua gevoel zo tussen de 911 en de Panamera in. Verder stuurt de Taycan als een Porsche. Weet je dat het zwaartepunt 1 cm lager ligt dan bij de 992? De wegligging is dan ook ongeëvenaard”.  Hij was zwaar onder de indruk van de Taycan en noemt het zelfs “DE nieuwe sportwagen voor de toekomst!”

Dat belooft wat. Ik kom het graag een keer zelf proberen hoor.

DE nieuwe sportwagen van de toekomst volgens Rogier
Foto: Porsche AG

Niet iedere Porscheliefhebber wacht daarop. PCR heeft al een aantal Taycans verkocht, van alle uitvoeringen. “We mogen sowieso niet klagen” zegt Rogier. “De interesse voor Porsche lijkt wel te groeien en de verkopen gaan goed. Momenteel is de Cayenne Coupé de topper qua orders, maar ook hebben we drie nieuwe 911 speedsters mogen opschrijven. De eerste, een rode, hebben we onlangs geleverd”.

De topper qua orders op dit moment. Cayenne Coupé

Niet alleen wordt iedere vierkante centimeter van de parkeerplaats benut, om het maar netjes te zeggen, datzelfde geldt ook voor de showroom. De auto’s staan dicht op een rij en de 918 Spyder staat zelfs in de classic hoek. Nou wordt dat ongetwijfeld een classic, dus misschien staat ze daar toch op haar plek.

In januari 2012 is PCR officieel overgegaan naar het huidige pand in de Landaulettestraat 9. De verwachting was dat zij daar voor een jaar of tien wel goed onder de pannen zaten. Door de groei van het merk Porsche en PCR zelf was dat na ongeveer zes jaar al niet meer het geval. Het bedrijventerrein beperkt de groei, dus zit er maar een ding op; verhuizen. Op dit moment wordt langs de A20 in Rotterdam Spaanse polder hard gewerkt aan een nieuw onderkomen. We hebben daar al eerder over geschreven.

Helaas kan, of mag, Rogier hier nog niet zo veel over vertellen. Wel dat het meer een belevingscentrum zal worden dan een showroom. “De manier van verkopen is veranderd, meestal weet de geïnteresseerde klant al precies wat zijn of haar wens is en gaat het nog om details. Vaak is de gewenste auto zelfs al samengesteld op de configurator.” Verder weet hij uiteraard te melden dat het veel groter wordt en dat daardoor ook eindelijk ruimte is voor de klassieke hoek zodat het Classic Center de uitstraling krijgt die het verdient.

Iedereen die het oude pand nog kent van Van Dijk en dochters, zal versteld staan. De constructie van het pand is zo aangepast dat het er binnen echt heel anders uitziet. Door de complexe constructie die hiervoor is bedacht zal de opening niet eerder zijn dan eind 2020. Ik ben echt benieuwd.

Uiteraard hebben we ook over koetjes en kalfjes gesproken, maar dat lijkt me niet zo interessant voor je. De cappuccino had ik al lang op, een aangeboden tweede heb ik afgeslagen, tijd om weer eens op te stappen. Het was een informatief en ook leuk gesprek. Jessika, bedankt voor de cappuccino en Rogier, bedankt voor je tijd. Tot de volgende keer.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black