Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Voor de tweede keer dit seizoen bezette het Porsche-fabrieksteam de eerste twee plaatsen in de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC. Tijdens de vier-uursrace op het Grand Prix-circuit van Sjanghai behaalden Kévin Estre en Michael Christensen met de 911 RSR hun eerste zege van het seizoen. In de GTE-Am-klasse eindigden de Nederlandse coureurs Jeroen Bleekemolen en Larry ten Voorde met een 911 RSR van het team Project 1 als tweede.

Volop bedrijvigheid in de pitstraat als beide 911’s binnenkomen tijdens een neutralisatie.

Na de races op Silverstone, begin september, en Fuji, begin oktober, was ditmaal het Shanghai International Circuit de locatie voor het FIA World Endurance Championship (WEC), de derde wedstrijd van het lopende seizoen. Anders dan in voorgaande jaren hebben de WEC-wedstrijden buiten Le Mans niet langer meer een duur van zes uur, maar is er gekozen voor uiteenlopende lengtes. Zo werd er in Sjanghai, net als eerder op Silverstone, vier uur lang geracet, terwijl er volgende maand in Bahrain een duur van acht uur gepland is. Zo willen de organisatoren voor meer variatie in het kampioenschap zorgen.

Start van de GT’s voor de vier-uursrace van Sjanghai.

Opnieuw trad Porsche met de beide nieuwe 911 RSR’s van het Porsche GT Team in de GTE-Pro-klasse aan. De Oostenrijks/Italiaanse combinatie Richard Lietz/Gianmaria Bruni kwamen met de auto onder het startnummer 91 in actie. De regerend wereldkampioenen in de klasse, de Fransman Kévin Estre en de Deen Michael Christensen, reden met het startnummer 92. Estre en Christensen kwamen in de tijdtraining samen tot de beste gemiddelde rondetijd in de klasse, zodat de Porsche voor de tweede maal dit seizoen vanaf de pole-position in de GTE-Pro-divisie mocht vertrekken. Teamgenoten Lietz en Bruni kozen ervoor om één set banden te sparen voor de wedstrijd en kwalificeerden zich daarmee als zesde.

Porsche bleef uiteindelijk de fabrieksconcurrentie van Ferrari en Aston Martin in de GTE-Pro-klasse voor.

Niet zonder problemen

Voor Estre en Christensen verliep de wedstrijd niet geheel zonder problemen: als straf vanwege een zogeheten ‘unsafe release’ na een pitstop moesten ze nog een keer door de pitstraat rijden, wat voor extra tijdverlies zorgde. Met een geslaagde strategie en goede rondetijden konden ze dit weer goedmaken. In de slotfase was het spannend, want alle teams gebruikten een neutralisatie, ruim een uur voor het geplande einde van de race, voor een laatste pitstop, wat betekende dat de rijders het brandstofverbruik goed in de gaten moesten houden. Estre deed dat met verve, maar nam tussentijds ook nog de tweede plaats over. Op die positie bracht hij de Porsche ook over de eindstreep, maar de aanvankelijk winnende Ferrari werd naderhand uit de uitslag gehaald, omdat bij de technische nacontrole de rijhoogte niet aan het reglementair vereiste minimum bleek te voldoen. Zo kwamen Estre en Christensen voor het eerst dit seizoen als klassewinnaars uit de bus.

Michael Christensen (l.) en Kévin Estre wonnen uiteindelijk de GTE-Pro-klasse.

De zusterauto met Lietz en Bruni reed vanaf de zesde startplaats goed naar voren en kwam aanvankelijk als derde over de eindstreep. Ook dit duo won door de uitsluiting van de Ferrari naderhand nog een plek, zodat net als eerder dit seizoen op Silverstone de eerste twee plaatsen naar het Porsche GT Team gingen. Porsche vergrootte met dit resultaat zijn voorsprong als leider in het merkenkampioenschap, terwijl Estre en Christensen met hun derde podiumplaats op rij hun marge aan kop van het rijderskampioenschap vergrootten. Alexander Stehlig, die het GT-fabrieksproject bij Porsche leidt, zei: “We waren niet de snelste op de baan, maar konden dat goedmaken door teamwork. We zijn tevreden met het feit dat we onze leidende positie in de tussenstand hebben kunnen verstevigen en met een perfecte teamprestatie dit weekeinde.”

De Project 1-Porsche met Jeroen Bleekemolen, Larry ten Voorde en Ben Keating eindigde op het podium.

Nederlands podiumsucces

In de GTE-Am-klasse, waarin auto’s van het afgelopen seizoen in handen van privéteams deelnemen, was er Nederlands podiumsucces: Jeroen Bleekemolen en Larry ten Voorde eindigden samen met de Amerikaan Ben Keating met de 911 RSR van het Duitse team Project 1 Motorsport als tweede. Daarmee waren ze tevens het best geklasseerde Porsche-team in de klasse. “Ik heb geweldig van genoten, mijn debuut in het WEC en dan gelijk op het podium”, straalde Larry ten Voorde, die daarvoor de prijsuitreiking van de Duitse Porsche Carrera Cup, op zaterdagavond in Stuttgart, graag liet schieten. “Dank aan Ben en Jeroen en het Project 1-team dat dit mogelijk gemaakt kon worden. Ik had een heel goede stint, waarin we veel tijd hebben kunnen goedmaken en de anderen maakten het goed af. Het was een topweekeinde, ik heb veel geleerd!” Bleekemolen verklaarde: “Een topweekeinde, een mooie tweede plek. Het hele weekeinde was de snelheid gewoon lekker. Ook Larry heeft het geweldig gedaan. Niks geks meegemaakt, maar wel een spannende race. Het gaat er in onze klasse hard aan toe, de verschillen zijn klein. Al met al zijn we gewoon tevreden, we gaan vooruit en we kijken nu alweer uit naar Bahrein.” Daar wordt op 14 december de volgende WEC-race verreden.

Larry ten Voorde, tot dusver bekend uit de Porsche-merkencups, maakte een ijzersterk WEC-debuut.

Foto’s: Porsche AG

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.