Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vorig jaar won Porsche zowel de GTLM- als de GTD-klasse tijdens de 12 Uur van Sebring, die in 2020 bij uitzondering eens niet in maart, maar in november als afsluiting van het seizoen verreden werd. Dit jaar vond de 69e editie van de Amerikaanse klassieker weer gewoon tijdens de ‘Spring Break’ in maart plaats, en opnieuw was er succes voor Porsche, dat dankzij klantenteams wederom in beide klassen de overwinning kon vieren.

De race in Sebring wordt verreden op een 6,02 kilometer lang circuit op een voormalig militair vliegveld, het Hendricks Airfield, dat in de Tweede Wereldoorlog voor trainingsdoeleinden gebruikt werd. Een deel van het parcours bestaat nog steeds uit betonplaten, die uit die tijd stammen. Dat zorgt voor heel veel oneffenheden, niet voor niets geldt in de autosport de wijsheid dat twaalf uur racen op Sebring voor het materiaal zwaarder is dan 24 uur in Le Mans… De hashtag ‘RespectTheBumps’ die Sebring zelf via zijn sociale-mediakanalen gebruikt, zegt wat dat betreft voldoende!

Porsche kan bogen op een prachtige historie met vele successen in Sebring. In 1960 was er de eerste overwinning voor Olivier Gendebien en Hans Herrmann met een 718 RS60 Spyder. Acht jaar later won Herrmann opnieuw, ditmaal met een 907 en samen met Jo Siffert. In 1971 was er een verwinning voor Vic Elford en Gérard Larrousse met een 917 in Martini-kleuren. Latere successen volgden met de Carrera en de 935, met bekende rijders als Brian Redman, John Fitzpatrick, Hurley Haywood en twee rijders met Nederlandse wortels, de Canadese Nederlander Kees Nierop en de Amerikaanse Nederlander John Paul sr., die een, laten we zeggen, zekere reputatie had. In 1985 begon de succesreeks voor de 962, met vier overwinningen en rijders als AJ Foyt, Hans-Joachim Stuck en Klaus Ludwig.

De 18e en tot dusver laatste algehele overwinning voor Porsche in Sebring dateert uit 2008, toen het Porsche-fabrieksteam Penske met de RS Spyder, bestuurd door Timo Bernhard, Romain Dumas en Emmanuel Collard, opzien baarde door met een auto uit de nominaal zwakkere LMP2-klasse de voltallige concurrentie uit de LMP1-divisie, inclusief de fabrieksteams van Audi en Peugeot met hun diesels en de Amerikaanse Acura-teams, het nakijken te geven. In 2023 kunnen deze tijden echter alweer herleven, want zoals bekend heeft Porsche aangekondigd, een LMDh-prototype te bouwen, waarmee vanaf dat jaar ook bij klassiekers als Daytona en Sebring weer om de overwinning kan worden meegestreden.

Totdat het zover is, is de volledige aandacht gericht op de GT-klassen, waar na het stopzetten van de fabrieksdeelname aan het eind van vorig jaar nu de klantenteams de kastanjes uit het vuur moeten halen. Met ondersteuning vanuit Porsche Motorsport, dat wel, zowel op technisch vlak als in de vorm van het beschikbaar stellen van fabrieksrijders te versterking. Zo stond in de GTLM-klasse, die dit jaar in het Noord-Amerikaanse IMSA-sportwagenkampioenschap zijn laatste seizoen beleeft, ook in Sebring de 911 RSR van WeatherTech Racing met de Amerikaan Cooper MacNeil en de beide fabrieksrijders Mathieu Jaminet uit Frankrijk en Matt Campbell uit Australië aan de start.

Het is duidelijk dat MacNeil in de bezetting de zwakste schakel is, maar zijn vader, oprichter en eigenaar van sponsor WeatherTech, een producent van rubberen matten voor auto’s, betaalt het feestje nu eenmaal. MacNeil reed in de kwalificatie en eindigde als vijfde en laatste in de klasse, achter de beide fabrieks-Corvettes en de beide fabrieks-BMW’s. “Met die andere twee rijders is de Porsche echter snel”, constateerde de Nederlandse Corvette-fabrieksrijder Nicky Catsburg echter al na de trainingen. En zo was het dus zaak om MacNeil zo snel mogelijk zijn minimale rijtijd te laten afwerken, waarna de andere twee rijders in het team het karwei konden afmaken.

Dat lukte, waarbij het team ook het geluk een beetje aan zijn zijde had: de nummer 3-Corvette van Nicky Catsburg, António García en Jordan Taylor leek op weg naar de zege, totdat BMW-rijder Connor De Phillippi de Corvette met García aan boord in de slotfase in de rondte tikte. Daardoor was de weg vrij voor Jaminet in de Porsche om de leiding over te nemen en vervolgens de overwinning naar huis te rijden. Het was de vierde achtereenvolgende GTLM-klassezege voor Porsche in Sebring en tevens de laatste, want de klasse wordt aan het eind van dit seizoen opgeheven. “Ongelooflijk, pas onze tweede race in de IMSA-serie”, straalde de Duitser Christian Ried, wiens team Proton Competition de inzet van de WeatherTech-911 RSR voor zijn rekening neemt.

In de GTD-klasse reden met de 911 GT3 R’s van Pfaff Motorsports met rijders Laurens Vanthoor, Zach Robichon en Lars Kern, Wright Motorsport met Patrick Long, Jan Heylen en Trent Hindman en de beide auto’s van het Team Hardpoint EBM met respectievelijk Christina Nielsen, Katherine Legge en Bia Figueredo alsmede Rob Ferriol, Earl Bamber en Trenton Estep in totaal vier 911’s. Hier waren het met name de Porsches van de teams Pfaff en Wright die op succeskoers lagen. De twee teams wisselden elkaar regelmatig aan de kop van de klasse af, waarbij Laurens Vanthoor in de Pfaff-Porsche in de laatste 20 minuten de beste papieren had.

Vanthoor had na een intens duel met de lange tijd leidende Zach Veach in de nummer 12-Vasser-Sullivan-Lexus de leiding veroverd en reed vervolgens voor zichzelf, teameigenaar Zach Robichon en Porsche-testrijder Lars Kern de overwinning naar huis. Patrick Long, die de Wright-Porsche deelde met Jan Heylen en Trent Hindman, eindigde in de blauwgroene 911 op de tweede plaats, waarmee het Porsche-succes in de klasse compleet was. “Het weekeinde had niet mooier kunnen eindigen”, zei Porsche-GT3-projectleider Sebastian Golz. “Alle teams waren in staat om op het podium te rijden.”

Het team Hardpoint EBM had in Sebring pech. Het damestrio Katherine Legge, Cristina Nielsen en Bia Figueiredo had in de slotfase nog de derde plaats in handen, maar moest vanwege een aanrijding bij de herstart na de laatste neutralisatie als straf eenmaal door de pitstraat rijden, waardoor de Porsche met het startnummer 88 als vijfde geklasseerd werd. De andere Hardpoint-EBM-Porsche van Earl Bamber, Rob Ferriol en Trenton Estep viel al in de beginfase terug nadat Ferriol van de baan geraakt was en de reparatie zo’n 40 ronden kostte. Het team werd tiende in de klasse.

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.