Porsche in de Formule 1 vanaf 2026?
De geruchtenmachines draaiden overuren tijdens de Formule 1 winterstop: “Blijft Lewis Hamilton racen?”, “Gaat Porsche meedoen aan de Formule 1?”, “Neemt Audi de renstal McLaren over?”
Het laatste gerucht dat door de wandelgangen gaat, is dat Porsche wellicht powerunit leverancier van Red Bull Racing in de Formule 1 kan worden.
Is er eigenlijk wel wat te halen voor het merk uit Stuttgart in de “koningsklasse” van de autosport?
Porsche, groot geworden door endurance racing
Grand Prix racen verboden voor Porsche
Na de Tweede Wereldoorlog, begon Ingenieursbureau Dr. Ing. h.c. F. Porsche K.-G. met de productie van sportwagens. De onderneming besloot dat deelname aan racewedstrijden de allerbeste marketing was voor haar nieuwe 356 sportwagens.
Destijds domineerden Maserati, Alfa Romeo, Ferrari en Talbot-Lago het Grand Prix racen in Europa: Het was Duitse merken verboden deel te nemen aan internationale sportevenementen tot 1951. Het merk schreef zich daarom alleen in voor enkele, lokale, races in Duitsland en met succes! De naam Porsche kwam, door de vele klassezeges, vaak in de publiciteit.
Geen Formule auto…
Het kleine ingenieursbedrijfje uit Zuffenhausen beschikt in het begin over een beperkt budget. Geld om een Grand Prix racer te bouwen is er niet. De wortel van de bedrijfsfilosofie wordt in deze jaren reeds gelegd, gebaseerd op een uitspraak van Ferdinand Porsche: “Verandering is eenvoudig, verbetering is veel lastiger”. Ten uitvoer gebracht in het doorontwikkelen van wat men al heeft.
Zo wordt de 356 verbeterd en ingeschreven als 356SL voor Le Mans 1951. Meteen behaalt Porsche de winst in de klasse tot 1100cc.
Deze 356 evolueert in het type 550: dé doorbraak van Porsche in de internationale autosport. De wagen wordt ingeschreven voor de grote lange afstands (weg-)races van die tijd: Le Mans, de Targa Florio, de Carrera Panamericana en veel meer. De ziel van Porsche AG is sinds toen gecreëerd door de 550 en de deelname aan endurance racing.
Toch een Formule auto…
De Porsche 550 werd doorontwikkeld naar de succesvolle 718 RSK. De tweezits 718 met nog altijd met een 1500cc viercilinder motor, bleek uitermate geschikt voor de Formule 2 alwaar die cilinderinhoud het maximum was.
De Franse coureur Jean Behra verbouwde zijn, door Porsche zelf ingeschreven, 718 eigenhandig om naar een éénzitter door de stoel en de stuurkolom te verplaatsen naar het midden. De Fransman behaalde er meteen de eerste overwinning voor Porsche in de Formule 2 mee. Porsche besloot hierop zelf een fabrieks single seater te maken: de 718/2 was geboren!
De formule 1 wordt Porsche in de schoot geworpen
De 718/2 voldoet aan de nieuwe reglementen van 1961
Net als nu, veranderde de Formule 1 in 1961 haar reglementen. De 2500cc cilinderinhoud werd verkleind naar maximaal 1500cc! Plotsklaps beschikte Porsche over een Formule 1 wagen. Helaas bleek de 4-cilinder boxermotor het af te leggen tegen de V6 van Ferrari en de motoren van de concurrentie, die simpelweg meer kracht hadden.
Porsche probeerde het tij te keren met de 804 in 1962, waar een luchtgekoelde 8-cilinder boxermotor voor de aandrijving zorgde. Er werden successen behaalt, maar uiteindelijk bleek de kracht van BRM, Lotus en Ferrari te sterk voor auto’s met een boxermotor.
1962 was het laatste jaar dat Porsche met een volledig eigen auto meedeed aan de Formule 1 en keerde terug naar waar het goed in is: Endurance Racing.
De verleiding van de Formule 1 blijft groot
Waar men in 1962 besloot geen Formule 1 wagen meer te willen ontwikkelen, bleef de verleiding om deel te nemen aan de ‘Koningsklasse’ groot voor de ingenieurs in Stuttgart.
Onder grote twijfel over de uitstraling op het merk Porsche, ontwikkelde men in de jaren ‘80 een 1500cc V6 motor, onder de naam TAG Turbo. Men was destijds bang dat tegenvallende resultaten de goede naam van de sportwagenfabrikant erg zouden schaden.
Pas toen in 1984 bleek dat de McLaren met TAG motor het kampioenschap zou kunnen behalen, werd de bestickering “Made by Porsche” op de bolides zichtbaar. De McLaren met Porsche motor was oppermachtig. Niki Lauda werd kampioen in 1984, Alain Prost in 1985 en 1986.
Jaren later probeerde Porsche dit succes nogmaals te evenaren met Footwork in 1991. Ze combineren twee V6 motoren, maar de logge V12 weet geen enkel punt te scoren. Footwork dumpte de Porsche krachtbronnen letterlijk en ging verder met Cosworth. Na deze nederlaag vertrokken de Stuttgarters, met de staart tussen de benen, uit de Formule 1.
De beste en grootste sportwagenfabrikant ter wereld
Ondanks de over het algemeen tegenvallende resultaten in 30 jaar Formule 1, heeft Porsche zich gevestigd als de beste sportwagenfabrikant van de wereld. Met meer overwinningen dan welk merk dan ook, in diverse race-series, van circuit-racen tot rally. Altijd met als 1 belangrijk onderdeel van de verkoopstrategie: de racewagens zijn altijd herkenbaar als het snelle zusje van een straat legale wagen. Succes is te koop!
Heeft Porsche wat te winnen in de Formule 1?
Formule racen lijkt niet te passen bij Porsche. Dat bewijst de deelname aan de Formule E: in de eerste twee seizoenen dat het TAG-Heuer Porsche Formula E team meedeed, kwam het niet verder dan de achtste positie in het kampioenschap. Daarmee de grote namen uit de industrie voor zich duldend. Dit Formule E seizoen lijkt beter te gaan, maar nog altijd niet met de overmacht die Porsche in GT racen laat zien.
Waarom dan toch weer de geruchten over deelname aan de Formule 1? Kruipt het bloed waar het niet gaan kan? Is het prestige, of prestatiedrang? Voelt elke jonge generatie engineers telkens de noodzaak om te gaan voor de roem van de Koningsklasse?
Daarnaast is Porsche bekend geworden om zijn nuchtere aanpak, waarbij functie over vorm gaat en ingetogenheid boven uitgesproken design. De Formule 1 wordt ook wel “het circus” genoemd: door de glamour, de uitgesprokenheid en vooral veel politiek.
Er lijkt voor de ultieme GT fabrikant én de Porsche-rijder niets te halen in de Formule 1?
Deel je menig!
Wat vind jij? Is er resultaat te behalen voor Porsche in de Formule 1?Deel het hieronder in de comments!
20 reacties
Mooie opsomming Peter en ik zie Porsche wel degelijk als toekomstige motorenleverancier van de Formule 1 (Porsche Red Bull Racing?), een eigen raceteam lijkt me dan weer onwaarschijnlijk.
Het gaat vast en zeker gebeuren, Marco. Maar heeft de F1 écht meerwaarde voor het merk?
Leuk en duidelijk verhaal, Peter!
Van mij mag Porsche “gewoon” de ultieme sportauto blijven maken, zonder de F1 te betreden.
Een jongensdroom blijft altijd leuker dan een (F1) nachtmerrie, dus laat Porsche maar jongensdromen blijven creëren…..
Je verwoordt het gevoel dat ik er ook bij heb goed, Henk.
Ik weet niet of het een verdieping van de merkbeleving oplevert. Wellicht boort het wel een nieuwe klantengroep aan en de kans op een nieuwe hypercar.
Mooi artikel Peter!
Dank je wel, Ted. Best spannend, zo’n eerste blog publiceren.
Ja zeker word het een succes voor Porsche ze gaan winnen ook
Ik heb daar zo m’n twijfels over, Jan. Maar dat las je al in het artikel.
Er komen interessante tijden aan in de motorsport!
Porsche in de f1 dat zie ik wel zitten. En dat als motor leverancier van Red Bull. Je moet toch je grenzen verleggen.
Kijkend naar de geschiedenis van het merk, is het zeker zo dat Porsche continu haar grenzen verlegd. De F1 zou zo’n grens kunnen zijn. Maar heeft dat meerwaarde voor de klanten van Porsche? Worden de auto’s er beter van? Komen er geavanceerdere sportwagens door op de weg?
Uiteraard zijn dit vragen die bij de meeste van de teams op gaan: Wat doet/deed een merk als Renault (dat niet eens een échte sportwagen heeft) in de F1? Verkoop je daadwerkelijk meer Twingo’s door achter Bottas aan te jagen voor P5?
Of zijn eigenaren van Mercedes S-Klasses onder de indruk van de 7e wereldtitel van een Engelse jongen die het politieke spel goed beheerst?
Voor mij is een auto die 24 uur lang op de Nürburgring weet te blijven, in de stromende regen, veel relevanter.
Een mooi artikel waarin de kracht van Porsche als merk duidelijk wordt weergegeven. Wanneer Porsche in de F 1 instapt hebben zij zeker een motor die succes kan behalen. Het is daarom voor Porsche commercieel zeker aantrekkelijk om dat uit te buiten. Daarvan is Ferrari een voorbeeld. Als merk zal Porsche het racen in de GT klasse zeker niet opgeven. Dit kunnen klantenteams goed oppakken, denk b.v. aan Manthey Racing.
Dat is een interessante kijk op de zaak, Rob! GT racen overlaten aan (semi-fabrieks-)klantenteams, zoals Manthey, GPX en GP-Elite. En dan vól in de F1 stappen vanuit Porsche Motorsport.
Als we er een auto als de Carrera GT met V10 voor terugkrijgen? In dat opzicht was de samenwerking met Footwork in 1991 toch zeker ergens goed voor!
Nog steeds blijft de F1 geldverslindend en niet heel interessant voor de marketing, dat wel. 😉
Echt super dat porsche buiten de lmp1 en gte en gt3 nu probeer innde f1..
Lijkt me super ++..
Geef ze me steun zo wie zo
Als ze mee gaan doen, sta ik vooraan om te juichen, Hans. Net als jij! “There is no substitute”
Leuk voor racefans, die ook F1 fan zijn. Maar wordt Porsche er een aantrekkelijker merk door?
Het “excuus” van de teams en de F1, is dat de technologie zijn weg vindt naar de gewone auto.
Nu zie ik wel eens een Porsche GT3 op de weg, maar nog nooit een Honda met push rod ophanging en DRS 😉 Is GT racen voor Porsche dan niet een veel beter platform voor de evolutie van de technologie?
Hallo Peter
Allereerst mijn complimenten voor je prachtige verhaal. De historie van Porsche is indrukwekkend, ook op autosportgebied.
Hebben ze iets te winnen in de Formule 1? Volgens mij niet. Voor mij bestaat een groot deel van de Porsche magie uit de herkenbaarheid van de auto’s op het circuit, iets wat in F1 totaal ontbreekt.
Dank je wel voor het compliment, Hans.
Je vat het hele stuk in één keer goed samen: “Voor mij bestaat een groot deel van de Porsche magie uit de herkenbaarheid van de auto’s op het circuit, iets wat in F1 totaal ontbreekt.”
Het is natuurlijk al eens geprobeerd, door Ferrari en Mercedes, om F1 naar de straat te halen. Niet echt een groot succes.
Ik ben totaal geen techneut maar ben wel gek naar het volgen en kijken van autoraces en met name de Formule1. Zou gaaf zijn een beetje PorschePower in de F1. Erg leuk artikel om te lezen en met passie geschreven Peter. Ook als Porsche niet deel gaat nemen in de F1, blijft het leuk om de #pccd #pccb #porschemobilesupercup en natuurlijk de FormuleE te blijven volgen. PORSCHE is en blijft een mooi automerk!
Leuk om te lezen dat je er zin in hebt om Porsche in de F1 te gaan volgen. Volgens de laatste berichten, zou Porsche de samenwerking met Red Bull al in maart bekend maken.
Voor mij persoonlijk heeft deelname aan de F1 geen meerwaarde, laten we hopen dat het voor Porsche wel zo zal zijn!
Porsche historie is juist zo mooi vanwege succes in alle mogelijke klassen. Van Le mans tot Rally Monte Carlo, Safari tot Dakar en ook hele succesvolle tijd met tag Porsche motor in jaren 80 met 3 wereld titels. Bezoek sinds decennia veel races in Europa van Porsche en zou het geweldig vinden als er een retour is in f1. Zeker nu ze ook lmdh rijden en met gtepro ook actief zijn
“Porsche historie is juist zo mooi vanwege succes in alle mogelijke klassen. ”
Het tegenovergestelde is eigenlijk de rode draad van m’n column: Porsche is succesvol in àlle klassen, behalve de Formule 1. In de 70 jaar dat Porsche bestaat, heeft het maar 3 seizoenen vooraan meegestreden en dan ook nog eens ‘incognito’ om imagoschade te voorkomen.
Misschien dat het dit keer opnieuw kan gebeuren 😉 De geruchten worden steeds sterker!