De Porsche die Niki Lauda’s leven redde

De Nederlandse amateurcoureur Gerd Rijper wist al jaren dat zijn Porsche 911 bijzonder was, maar hij ontdekte pas zeer recentelijk dat Niki Lauda waarschijnlijk zijn leven te danken heeft aan dit exemplaar. Na een bestaan als dienstauto van Ernst Fuhrmann en als ontwikkelingsauto voor de 911 RS en RSR, was het Gerds ONS-reddingsvoertuig dat als eerste aan kwam rijden na de crash van Niki Lauda op de Nordschleife in 1976.

Herbert Linge

Het verhaal begint in 1973. Herbert Linge kwam destijds op het idee om van de 911 een doktersauto te maken. De werknemer van Porsche en ex-coureur was in 1970 gestopt met racen en werkte sinds die tijd voor het ontwikkelingscentrum in Weissach. Hij bedacht – na de dood van vele vrienden in de racerij – een reddingsvoertuig dat ingezet moest worden tijdens races, om adequaat hulp te kunnen bieden bij ongevallen. Er werd gekozen voor een voormalig RSR-prototype, dat was voorzien van een brandblusinstallatie en andere reddingsapparatuur. In 1973 werd de auto voor het eerst ingezet tijdens de Formule 1 op Hockenheim. Achter het stuur zat Herbert Linge.

Recaro

En zo gebeurde het dat deze zogeheten ONS auto (Oberste Nationale Sportbehörde – later de Deutsche Motorsport Bund genaamd) ook als eerste arriveerde toen Niki Lauda bijna dodelijk verongelukte op de Nordscheife tijdens de Grand Prix van 1976. Linge vertelde vorig jaar dat de auto tot zijn spijt waarschijnlijk was verschroot en dat niemand bij de fabriek wist wat er precies mee was gebeurd. Wat men alleen wist, was dat de auto na enkele seizoenen werd verkocht aan Recaro. De stoelfabrikant gebruikte de RS daarna eveneens als reddingsauto tijdens Grand Prix-races, samen met een 914/6. De Recaro-stickers zorgden voor veel publiciteit en leidden ertoe dat het stoelenmerk snel nieuwe markten aanboorde buiten Porsche.

Ferrari-Porsche Challenge

Maar de auto was doorverkocht aan een Nederlander die ermee de Ferrari-Porsche  Challenge wilde rijden. “Uiteindelijk kwam het daar nooit van”, vertelt Gerd. “Ik had al een paar keer aangegeven dat ik de auto van hem wilde kopen omdat ik die man een paar keer had zien rondrijden bij mij in het dorp, maar zolang de auto niet in de weg stond, had hij geen reden om hem van de hand te doen. Jarenlang vroeg ik steeds als ik hem tegenkwam of hij de auto al wilde verkopen. Steeds kreeg ik nul op rekest, totdat op een dag zijn garage werd gesloopt voor een verbouwing van zijn huis. Uiteindelijk viel op het dorpsplein het verlossende woord. Hij wilde er wel over praten, maar ik moest begrijpen dat zo’n auto niet goedkoop was.”

Konradsheim

Het was mei 2004 en bij de bezichtiging bleek al snel dat het toch wel een bijzondere auto was met zijn flink opgepepte motor met dubbele ontsteking. “De vorige eigenaarwilde er minstens hetzelfde voor hebben als hij er 12 jaar eerder voor betaald had”, vertelt Gerd. “Dus de koop was snel gesloten. Ik ben er voor de zekerheid nog wel even een rondje mee om het dorpsplein gereden, maar hij startte in één keer en reed als een zonnetje.” Eenmaal thuis gekomen dook Gerd met de documentatie op schoot de boeken in en al snel kwam hij zijn nieuwe aanwinst tegen. “Ik zat met rode oortjes aan de keukentafel”, aldus Gerd. “Ik zag opeens Herbert Linge op een foto naast mijn auto staan bij de Eiffelrennen in 1973 en 1974. Het kon geen vergissing zijn, op meerdere foto’s was het kenteken S-AJ 4024 duidelijk zichtbaar.” Ook het bekende RS-boek van Konradsheim vermeldt het chassisnummer van de auto, evenals wat historie. “Ik werd helemaal gek toen, ‘s avonds alleen aan de keukentafel”, lacht Gerd.

Porsche Museum

Gerd heeft de auto jarenlang niet ontzien, hij racet er zelfs mee op circuits. Maar sinds hij weet dat zijn auto ook de auto is die als eerste aan kwam rijden bij het ongeval met Niki Lauda, rijdt hij net een tandje minder hard met zijn beroemde auto. “Ik ben van plan om hem terug te brengen in zijn originele ONS-tooi”, zegt hij. “Alhoewel ik weet dat ik het mezelf daarmee moeilijk maak, want veel van die spullen zijn er simpelweg niet meer en moeten met de hand nieuw gemaakt worden.” Maar ook zonder aanpassingen is Gerd welkom bij de Porsche-fabriek. Gerd werd na de ‘herontdekking’ van zijn auto onmiddellijk uitgenodigd om naar het museum te komen om Herbert Linge te ontmoeten. Gerd mag dan wel beweren dat zijn auto geen museumstuk is, maar wij schatten dat deze auto ooit toch een keer in volle ONS-uitmonstering te bewonderen zal zijn in het Porsche-museum. De auto verdient het in ieder geval. Want het is een van de meest belangwekkende Porsches ooit gebouwd.

 

 

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.