Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ditmaal niet de nieuwste Porsche 911 in de test, en ook niet de meest geliefde allertijden. Maar in ogen van redacteur Lars wel een hele fijne: de 911 (996) Carrera 4.

Niet gewaardeerd

De eerste generatie Porsche 911/996 Carrera werd geïntroduceerd in 1997. Veel mensen, en dan vooral de verstokte 911-liefhebbers, vonden hem maar niks. De reden daarvan waren voornamelijk de looks, maar ook het feit dat dit de eerste 911 was die geen luchtgekoelde motor achterin had liggen. Vanaf dat moment waren de motoren in de 911 namelijk watergekoeld. Dit was de eerste 911 waar het uiterlijk flink van was aangepast, en wat de mensen met name niet aan de nieuwe look konden waarderen waren de aparte gevormde koplampen.

In 2002 kreeg de 996 een update in de vorm van een grotere motor (van 3,4-liter naar 3,6-liter), een iets gewijzigd interieur met beter afgewerkte materialen en werd hij voorzien van nieuwe voor- en achterlichten. In dit facelift model reden we dit keer, maar dan niet de reguliere Carrera 2 met achterwielaandrijving, maar de Carrera 4 met vierwielaandrijving.

Fantastisch blok, fantastisch geluid

Over smaak valt niet te twisten, dat weten we allemaal, dus we laten het uiterlijk even voor wat het is. Waar we niet over kunnen twisten is de heerlijke 320 pk sterke 3,6-liter zescilinder boxermotor die achterin ligt. Kenmerkend voor deze motor is zijn souplesse, en wat daarnaast erg opvalt is dat hij vaak aanvoelt als een kleine V8. Het al vroeg beschikbare koppel zorgt hiervoor. Terwijl je jezelf in zo’n 5 seconden van 0 naar 100 km/u laat schieten wordt je opslag verliefd op het geluid dat de motor produceert. Dit specifieke model was uitgerust met PSE, oftewel ‘Porsche Sport Exhaust’. Man man man, wat een geweldige brul komt eruit voort. Elke keer weer als ik hem op z’n staart trapte moest ik denken aan die vele ‘911-liefhebbers’ die de 996 vanaf zijn introductie al verafschuwen en die maar blijven volhouden dat watergekoelde Porsches niet zo goed klinken als de luchtgekoelde van vroeger… Onzin.

Verouderde Tiptronic

Iets waarover ik minder te spreken ben is de Tiptronic-versnellingsbak waarmee deze 996 was uitgerust. In deze wereld waarin we elke keer weer enorm verwend worden met razendsnelle en knappe PDK-versnellingsbakken voelt de Tiptronic-versnellingsbak enorm verouderd aan, wat hij natuurlijk ook is. Het maakt de 996 een hele relaxte cruiser en makkelijk om te rijden, maar voor écht sportief gebruik – zoals op het circuit – is hij té langzaam en simpelweg té verouderd. Een handbak zou hier beter passen. De handbak heeft daarnaast één versnelling meer, namelijk zes. De versnellingen in de 996 zijn door z’n vijfbak relatief lang waardoor je soms zo’n zesde verzet mist, vooral bij het sportievere bochtenwerk waarbij je nog wel eens wilt wisselen tussen de tweede en derde versnelling, afhankelijk van de bocht.

Muurvast

Verder is er qua rijden met zo’n ‘oude’ 996 helemaal niets mis. Vooral in deze vierwielaangedreven variant ligt hij als een blok op de weg en moet je wel heel erg je best doen om hem uit het gareel te krijgen. Het enige nadeel waren de winterbanden tijdens deze test. Tijdens enkele snelle bochtencombinaties verloren de voorwielen merkbaar sneller grip dan met zomerbanden, maar ondanks dat lag de grens nog steeds redelijk ver. Het feit dat de achterkant van de auto altijd muurvast op de weg bleef plakken gaf een heel ‘safe’ gevoel tijdens het harde rijden, iets wat bij oudere 911’jes absoluut niet het geval was. Deze zullen daarom dan ook iets leuker zijn om te rijden voor de puristen onder ons. De communicatie van de 996 is overigens ook top. Alle vibraties en hobbeltjes voel je duidelijk door je stuur heen waardoor je altijd op de hoogte bent van wat de voorwielen doormaken. Dit in combinatie met de perfecte lage zitpositie (lekker rechtop, dicht tegen het stuur) zorgt ervoor dat ik de volgende cliche moet uitspreken: ‘je trekt de 911 als een handschoen’.

Conslusie: de 996 is een 100% échte Porsche. Zijn prestaties, zijn waanzinnige geluid en de manier waarop de auto aanvoelt en perfect communiceert maken hem erg goed en leuk. Ook ik vind het niet de meest fraaie 911 ooit gebouwd, maar het geheel kan ik zeker waarderen. Overigens goed nieuws voor de 996-liefhebbers onder ons die hebberig zijn geworden na deze rij-impressie; deze geteste 996 staat momenteel te koop bij Volvo dealer Ton van Kuyk in Alkmaar en kan dus de jouwe worden…

Met dank aan Volvo Ton van Kuyk voor het beschikbaar stellen van de auto.

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Eén reactie

  1. Vorig jaar een 996 Carrera 3.4 Tiptronic gekocht omdat ik van autorijden houd. Ik heb nog nooit zo’n lekkere rijdersauto gehad! Alles klopt aan een 996.

    Prachtige vorm, sterke motor, scherp sturen, relatief goedkope 911 in de aanschaf, je zit lekker diep, comfortabel op de hoofdweg en wat een wegligging op bochtige wegen.

    Ik rij gemiddeld tussen de 1 op 8 en 1 op 9.5, de achterbanden gaan 15.000 km mee, de beurten zijn betaalbaar mits je naar een Porsche specialist gaat en niet naar de dealer.

    Koop een 996 alleen met een sluitende onderhoudshistorie en een aankoopkeuring uitgevoerd bij een specialist. Dan heb je een geweldige sportwagen waar je elke kilometer met een glimlach mee af legt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.