Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De diorama’s van Wilco Machiels

Wilco Machiels (48) uit Nuenen bouwt al sinds zijn zesde jaar modelauto’s. Alleen ging de lol bij hem er nooit af. Gelukkig maar, want dankzij zijn inzet en enthousiasme kan de wereld anno 2012 genieten van de mooiste diorama’s die er bestaan. Met in veel gevallen één of meer Porsches in de hoofdrol.

Velponvingers

Wanneer jij net zo bent als ik, roepen bouwpakketten vooral herinneringen op aan plakkerige Velponvingers, stukken krant die aan de tafel vastgelijmd zitten en onderdeeltjes die al afbreken op het moment dat je ze uit de plastic rekjes probeert te pakken. De Spitfire die ik ooit hoopte te maken, zag er uitalsof ‘ie voor zijn eerste vlucht al drie keer was neergestort. En toen ik aan het eind van het instructieboek nog een stuk of twaalf onderdelen overhield, concludeerde ik dat alle fabrikanten van bouwdozen samenspanden om kindergeesten in een vroeg stadium kapot te maken. Wilco Machiels uit Nuenen had kennelijk hele andere bouwdozen, want bij hem ging het van meet af aan wel goed en al snel bouwde hij complete vliegdekschepen uit honderden losse priegelonderdeeltjes.

De hobby van Wilco begon met soldaatjes en tanks, maar later volgden al snel treinen en landschappen. “En omdat ik motorliefhebber ben, knutselde ik ook vaak motoren in elkaar”, aldus Machiels. “Pas toen ik van school kwam en ging werken voor Volvo, bloeide mijn voorliefde voor auto’s echt op. Ik werkte op de afdeling waar de prototypes werden gebouwd. Daar heb ik auto’s als de 360, maar ook de V40 en S40 geproduceerd vanuit een recht stuk plaatstaal tot aan volledig rijdende prototypes. Ik vond veel inspiratie in de apparatuur waarmee ik destijds werkte. Ik zag om me heen allemaal nieuwe gereedschappen en andere spullen om te gebruiken in mijn diorama’s. Ik vind veel automerken leuk, maar Porsches vormen wel mijn favoriete onderwerpen. Vooral de 356, de 2.0 S uit 1967 en de RS uit 1973. Die zijn dan ook vaak terug te vinden in mijn diorama’s.”

Knikrietjes

Wilco bouwt nagenoeg alles in een schaal van 1:24. “Dat betekent dat in een diorama ter grootte van een bouwdoos ongeveer één auto past. Het maken van zo’n diorama is best tijdrovend. Een aantal zaken koop je kant en klaar, maar nog meer dingen moet ik vanuit het niets creëren. Muren bijvoorbeeld, maar ook kozijnen, hijsbalken, dakconstructies en trapjes. Meestal maak ik ze van kunststof en hout, maar ook pinnetjes, luciferhoutjes, epoxy en hout gebruik ik vaak. Ik zeg wel eens; wat een ander als afval ziet, betekent voor mij nieuw bouwmateriaal. Zo maak ik de afvoer van potkachels in de garages van knikrietjes. Die hebben exact de goede maat om als kachelpijp te dienen. Vervolgens doe ik er een rood led-lampje in om het gloeiende vuur te simuleren. Ik bekijk alles met de blik van een modelbouwer en denk meteen; wat kan ik ermee in mijn diorama’s.

Beetje vies

De Porsches koop ik kant en klaar. Althans; de bouwdozen. Die van Tamiya en Fujimi zijn favoriet, vooral dat laatste merk. Ik heb nog zo’n 250 tot 300 bouwdozen op voorraad liggen en daar zitten ongeveer 50 Porsches bij. Motoren hoef ik niet zelf in elkaar te zetten. Ik gebruik daarvoor motoren van Fujimi. Die zijn 1,5 tot 2 centimeter groot, maar je ziet alles zitten. Zelfs de klepstotersstangen, de krukas en de zuigers moet je er zelf in zetten. De detaillering is ongelofelijk. Dan haal ik van drie of vier dozen de motoren eruit en andere interieurdelen en gebruik die als vulling in mijn diorama’s. Ik leg ze in schappen, of gewoon op de grond. Vervolgens maak ik krikjes, gereedschapssets en oliekannen om het geheel verder aan te kleden. Het gaat zelfs zo ver dat ik de compressor van de reserveband namaak in een schaal van 1:24.”

Wilco werkt nooit met liniaal en andere meetapparatuur. “Dan gaat de lol er snel af”, aldus de aimabele Brabander. “Ik meet dan ook niets na. Mijn enige referentie is een plastic poppetje in een schaal van 1:24. Die gebruik ik om te kijken of de traptreden niet te ver uit elkaar staan, of  om de hoogte van een deur te controleren. Maar alleen als ik twijfel en dat gebeurt niet vaak. Mijn voorkeur gaat uit naar de Porsche 356 A, B en C en de 2.0 uit 1968 en de 2.7 RS. Vooral van de RS heb ik veel uitvoeringen gemaakt. Dat doe ik op een slaapkamer op de eerste verdieping. Daar staan schuurmachines, slijpgereedschappen, een airbrush set, een dremel, een bankschroef, boortjes en een cirkelzaagje. Dat lijkt veel, maar mijn hobby neemt niet veel ruimte in. Behalve het eindproduct dan.

Van Miami tot Japan

Ik houd niet van moderne garages, maar meer van die sfeer van de werkplaatsen uit de jaren zestig. Rommelig, met roestige auto’s, oude lampen, verweerde stenen muren en overal olie op de vloer. Een beetje vies, met verroeste deuren en overal rondslingerende onderdelen en een paar afbladderende foto’s aan de muur. Dat vind ik veel mooier dan de klinische garages van tegenwoordig. Meestal ben ik wel een paar honderd uur bezig per project. Mijn doel is om een mooi diorama te maken, het te fotograferen en op mijn website te zetten. Daarna is wat mij betreft klaar. Mijn huis staat dan ook niet vol met diorama’s. Een aantal heb ik er verkocht of weggegeven, want als ik ze allemaal zou bewaren, had je hier niet meer kunnen lopen in huis. Want ook al past een klein diorama in een schoenendoos, een beetje diorama met een paar auto’s, een brug en nog wat onderdelen, is tot wel 60 centimeter breed, 20 centimeter diep en 15 centimeter hoog.

Veel diorama’s van Wilco Machiels belanden op de werkkamer van Porsche-liefhebbers over de hele wereld. “Ik heb ze verstuurd van Miami tot Japan”, aldus de fanatieke modelbouwer. “Het liefst breng ik ze zelf, want het is al enkele malen gebeurd dat ze door de douane helemaal overhoop worden gehaald. Vooral naar de Verenigde Staten doe ik dat regelmatig. Mijn vrouw en ik plakken er dan meteen een vakantie aan vast en wanneer ik mijn reiskosten eruit heb, vind ik het allang prima.” Hoewel de meeste modellen zomaar ontstaan in het hoofd van Wilco en hij zelf bepaalt welke modellen erin komen, werkt hij af en toe ook in opdracht. “Ik heb voor een Engelsman een keer een diorama gemaakt met een 356 erin. Hij had de auto nog niet eens, maar wel het kenteken en dus kon ik volgens hem al wel vast beginnen.”

Kijk voor meer info op https://www.wilcosdioramas.com

 

 

 

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black