Ik ben gek op middenmotors. En op luchtgekoelde motoren. Dan ben je bij Porsche al snel veroordeeld tot een Porsche 914. Geen straf natuurlijk, maar wel eentje waar je overduidelijk van moet houden. Kun je het luchtgekoelde loslaten, dan heeft Porsche natuurlijk de Boxster en Cayman, en het moet wel flink mis zijn in je hoofd wil je daar niet blij van worden. Maar eigenlijk is luchtgekoeld veel te cool. Al was het alleen maar vanwege de sound.
Porsche 904 GTS door Scuderia Filipinetti
Dan is er voor wie echt diep in zijn buidel durft tasten de Porsche 904. De 904 GTS in dit bericht kan bogen op een hoop internationaal succes. De auto werd nieuw gekocht door Scuderia Filipinetti in 1964 en racete op circuits door heel Europa, waaronder de Nürburgring, waar tijdens de de 1000km een tweede plek werd behaald. Daarnaast verscheen de auto als tweede in zijn klasse aan de finish op de Mont Ventoux en werd een rally’s gewonnen, waaronder de Rally de la Baule, de Rally de Lorraine en de Rally de I’AGACI.
Schaars goud
De 904 GTS is oorspronkelijk bedoeld als racevariant van de ‘gewone’ 904, geschikt voor de toenmalige FIA-GT-klasse. Met 655 kg aan de haak en een glasvezel body had de auto een wel hele fijne pk-gewichtsverhouding. De 904 heeft echter een probleempje: hij is vrij schaars. Er zijn er slechts 116 gemaakt, iets meer dan het minimum aantal voor homologatie. De auto was echter zo populair dat Porsche minstens het tienvoudige had kunnen afzetten. Maar dan was de volledig handgemaakte auto ook een stuk minder exclusief geweest natuurlijk.
De GTS is ook op een andere manier exclusief: het is één van de weinige 904’s die is uitgerust met een een 2-liter 6-cilinder met dubbele Webers en wat we nu kennen als twin-spark. De 210 pk zorgt ervoor dat de vederlichte auto de competitie ver achter zich laat.
Kortom, ik kan geen enkele reden bedenken waarom je deze Porsche 904 GTS niet zou willen hebben. Puurder dan dit wordt het niet, leuker ook niet. Nu nog een suikeroom vinden of de loterij winnen…
Klik hier om de advertentie te bekijken.