Prijzen Porsche 997 blijven zakken

4 jun. 2013

De prijzen van de Porsche 911 (type 997) dalen nog steeds. Inmiddels staan de eerste exemplaren bij de onafhankelijke specialisten al te koop voor prijzen net boven de 30 mille. Je kunt daar je voordeel mee doen, want zeker de tweede generatie (die dan natuurlijk net weer een stuk duurder is) is een uitstekende auto die zeer geschikt is voor dagelijks gebruik en die ondanks de komst van de 991 - zelfs in de prachtige "50 Jaar 911"  jubileumuitvoering - nog niet gedateerd oogt.

Nog geen klassieker

De 997-generatie van de Porsche 911 kwam in 2004 op de markt en werd met groot enthousiasme ontvangen. Zeker na de 996-zetpillen met hun spiegelei-koplampen waren de meer gespierde vormen en de klassieke ronde koplampen voor velen een verademing. In 2009 onderging het model een facelift, waarbij de auto directe injectie kreeg en het interieur werd opgefrist.

Tussenaslager

Toch denken we niet dat de auto ooit de klassiekerstatus zal krijgen van de 993 en ook is de bodem nog niet bereikt van de 997-prijzen. Daarvoor is een aantal redenen aan te voeren. Ten eerste heeft ook de eerste generatie van de 997 last van motorproblemen. De tussenas en het tussenaslager kunnen zorgen voor grote motorproblemen en ook al gaat het hier om incidenten, daarmee is wel de reputatie van de 997-motor niet zo goed als die van bijvoorbeeld de 993. Omdat er vooral op fora flink over is geschreven, drukt dat de prijs van dit model op de tweedehands markt.

991

Andere factoren zijn de komst van de 991, die in feite een nog betere auto is. Waar de 993 zich (als laatste luchtgekoelde 911) kon verheugen in grote belangstelling door de komst van de teleurstellende 996, gaat die vlieger hier niet op. Het enige historische aan de 997 is dat het de laatste 911 is met hydraulische besturing, maar voor de rest is de 991 in bijna alle opzichten beter. Daarnaast speelt het grote geproduceerde aantal een rol, waardoor de auto nooit echt zeldzaam zal worden.

Benzineslurper

En dan hebben we natuurlijk nog de voor de hand liggende elementen waar alle auto’s met meer dan vier cilinders last van hebben; niemand wil meer een benzineslurper en ook dat heeft zijn weerslag op de prijzen. Reden genoeg dus om nu toe te slaan. Want de 997 is een zeer goede auto waarmee je zeer veel plezier zult beleven. En ondanks het feit dat de slecht onderhouden exemplaren wellicht nog verder zullen dalen, verwachten we niet dat de auto zo diep zal zakken als de 996.

Tags

Onze Sponsors