De Targa’s van de Rijkspolitie kent iedere 35-plusser nog wel. Als klein jongetje zat je achterin de auto met je neus tegen het raam gedrukt als de witte muizen voorbij kwamen knallen. Je vroeg je ouder(s) of ze het raampje een stukje open konden doen om het geluid ook even te horen. De mannen, vaak met snor, hadden altijd een serieuze blik. Heel af en toe kreeg je een glimlach of een zwaaihandje te zien. Elk jochie wilde op zo’n moment wel politieagent worden. Helaas is dat in de huidige tijd met die saaie Volvo’s wel anders…
Wat niet elke Porschist weet is dat de politie ook nog met cabriolets heeft gereden. De allerlaatste serie Porsches van de Rijkspolitie waren namelijk 964’ers cabriolet. En om die laatste serie gaat nu dit verhaal.
Zoektocht
Ik kreeg een opdracht om zo’n auto op te sporen. En dat bleek lastiger te zijn dan ik had verwacht. Ik ben begonnen om elke geleverde Politieporsche door middel van diverse websites in kaart te brengen. Welke kentekens rijden nog in Nederland rond? Dit was een hele klus, maar ook wel weer leuk om te doen. Op enig moment was ik erachter dat nog slechts drie stuks van de 964 politie-cabriolet “in leven” zijn. Eentje daarvan staat in het Politiemuseum te Apeldoorn, dus die viel sowieso af.
Het bleek dat Theo Jansen (voormalig Porschespecialist) alle (inmiddels) KLPD-Porsches had opgekocht nadat de politietop had besloten dat de Porsches eruit moesten. Het lastige eraan was het feit dat Theo ze allemaal had laten overspuiten in een andere kleur, wat de zoektocht natuurlijk lastiger maakte. Dat er een Engelse deur in zat maakte het wel gemakkelijker.* Uiteindelijk stuitte ik op een blauw en bordeauxrood exemplaar, die beide bovendien nog bleken rond te rijden in Nederland.
Toeval
Het toeval wilde dat die blauwe zeer kort na het ontdekken van de kleur in combinatie met de woonplaats op Marktplaats te koop werd aangeboden. Echter wilde deze verkoper echt helemaal de hoofdprijs hebben en klopte er een aantal dingen aan die auto niet meer. Voor de bordeauxrode heb ik de brutale manier gebruikt, oftewel, gewoon contact opgenomen met de eigenaar. Met de auto werd al enige tijd niet meer gereden en de eigenaar wilde er wel afscheid van nemen. Dat het een voormalig KLPD-auto was, wist hij niet.
De auto werd aan Mark Wegh, eigenaar Porsche Centrum Gelderland en tevens mijn opdrachtgever, verkocht. Bij PCG werd de auto volledig uit elkaar gehaald en weer in het originele wit gespoten. Voor Mark was het vinden van de originele politieaccessoires nog een hele klus, maar zoals je op de foto kunt zien, is het allemaal gelukt. Zwaailamp, sirene, stopbord, portofoon e.d. werden allemaal opgespeurd en in de auto geplaatst. De 17″ cupvelgen werden vervangen door de originele 16-inchers en de auto is klaar. Eén bijzonder detail: bij de auto zit een ontheffingsformulier om de weg ermee op te mogen, aangezien de Porsche in dezelfde trim is als de huidige KLPD-auto’s.
Mijn jongensdroom als “politieagent in een Porsche” moest echter nog uitkomen. Dit houdt natuurlijk in dat ik met de auto moest gaan rijden. Dat is nu een week geleden maar de glimlach staat nog op mijn gezicht…
* De politieauto’s hadden aan de rechterkant (passagierszijde) een deur van een rechtsgestuurde Porsche. De spiegels staan bij oudere Porsche’s normaal niet symetrisch. De politie had dat wel zodat de collega op de passagiersstoel ook een goed zicht naar achteren had om zo ook op het verkeer om hem heen te letten.
4 reacties
goed verhaal! idd, toen wilde ik nog wel eens politieagent worden. Nu moet ik er niet meer aan denken…
Herinner me deze inderdaad nog, maar vond (en vind nog steeds) de Targa toch even iets aparter.
Leuk verhaal. Ik heb bij de AVD nog in deze auto gereden en heb daar nog foto’s van.
Als je die wil hebben kan ik ze naar je mailen.
leuk verhaal over de politie Porsche ,ik heb er ook een van de klpd kenteken gv jv -07 laatste serie.