Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De flachbau Porsche 911, ook wel slantnose of flatnose genoemd is zo’n typisch verschijnsel dat alleen uit de jaren ’80 kan komen. Niet iedereen zal de flink aangepakte neus kunnen waarderen, maar misschien is het tijd om dat eens recht te zetten.

Gat in het reglement

De flachbau vindt zijn oorsprong in de racerij. Oorspronkelijk voerde de in 1976 geïntroduceerde Porsche 935 de normale neus en koplampen van de Porsche 911. Na het bestuderen van de reglementen voor FIA’s Group 5, de klasse waarvoor Porsche de 935 inzette, ontdekte engineer Norbert Singer een gaatje in het reglement die hen toeliet de koplampen te verwijderen om meer downforce te creëren. Het resultaat was een ‘platte neus’ die de geschiedenisboeken in zou gaan als flachbau.

Sonderwunschprogramm

Vanaf 1981 was het mogelijk om je Porsche 930 om te laten bouwen tot flachbau. Deze ombouw werd aangeboden door Porsche zelf, in haar zogenaamde Sonderwunschprogramm. De 930 rolde niet met platte neus van de band, maar werd speciaal in Porsche’s eigen werkplaats met de hand omgebouwd. De optie bestond uit verschillende elementen, die individueel besteld moesten worden. De platte neus met verzonken koplampen, een centraal gemonteerde oliekoeler, ventilatieroosters voor de wielkuipen in de voorste zijpanelen, side-skirts en luchtinlaten voor de achterste zijpanelen. Oorspronkelijk was het zelfs mogelijk om, in plaats van verzonken, de koplampen in de bumper te laten integreren. Voorzover bekend zijn er slechts 58 exemplaren met deze optie geleverd, van de variant met verzonken koplampen 204 stuks.

Exclusief

Vanaf 1984 stond de Flachbau gewoon op de optielijst van de 911 Turbo en werd dus ook af-fabriek geleverd. De ombouwkosten bedroegen, afhankelijk van de aangevinkte opties, maximaal 27.500 DM. Het was ook mogelijk om de optie te combineren met een motor-upgrade, waarmee de auto bijna 2x zo duur werd.

Omdat de verschillende bijbehorende opties ook los waren te bestellen, werden veel 930’s enkel uitgerust met de luchtinlaten op de achterste zijpanelen, zonder de platte neus. Mede daarom is een originele Porsche 911 Turbo 3.3 Flachbau intussen een zeldzaamheid geworden en ruilt een goed exemplaar voor niet minder dan zo’n € 80.000,- van eigenaar.

(Foto: Flickr)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Eén reactie

  1. Laat ik het zo zeggen: Ik ben blij dat ie tegenwoordig niet meer op de optielijst staat…

    Race-technisch interessant gevonden, maar voor op de openbare weg niet zo geslaagd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.