Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Porsche 996 GT3 MK1 is volgens kenners een klassieker van de toekomst. Dat de prijzen in de toekomst gaan stijgen, staat wel vast. “Alles waar een Mezger-motor in zit, is goed”, zeggen Porsche-kenners. Ook zijn ze het er wel over eens dat de prijzen op dit moment hun dieptepunt hebben bereikt. Dat geldt overigens niet alleen voor de 996 GT3, maar voor alle 996-modellen. Hieronder meer info met tips en trucs voor de aanschaf van een GT3.

Motor

De motor van de GT3 is heel anders dan die van de standaard 996 Carrera. De 3.600 cm3 metende zescilinder combineert het krukashuis en de krukas van de GT1-racer met de watergekoelde cilinderkoppen (met vier kleppen per cilinder) van de 996 Carrera. VarioCam zorgt ervoor dat de kleptiming over het hele toerenbereik wordt aangepast, zodat de prestaties altijd optimaal zijn en de emissies zo laag mogelijk blijven.

De motor heeft totaal geen last van de vermeende (en vaak overdreven) problemen van de standaard 996-motor: lekkage langs de achterste krukaskeerring en slijtage van de cilinders. Over het algemeen is de GT3-motor – van zowel de eerste als de tweede serie – erg betrouwbaar, zolang hij maar goed onderhoud krijgt en niet misbruikt wordt. Na de koude start kunnen ze een beetje ratelen, maar dat moet verholpen zijn zodra de hydraulische klepstoters zich gevuld hebben met olie.

Rijden

De GT3 van voor de facelift heeft de naam dat hij scheeftrekt wanneer je afremt. Onterecht, de remmen van de auto zijn prima geschikt voor normaal gebruik. Ze hebben echter wel de neiging om onder zware belasting – bijvoorbeeld op het circuit – oververhit te raken, met name wanneer een onervaren bestuurder het rempedaal niet diep genoeg intrapt. Wanneer het rempedaal meer als een aan-/uitschakelaar behandeld wordt, hebben de remmen veel minder te lijden. Oververhitte remschijven kunnen kromtrekken. Het kan er zelfs toe leiden dat roodgelakte remklauwen verkleuren wanneer de remmen te heet geworden zijn. De schijven en de remblokken slijten behoorlijk snel, dus bekijk de remschijven goed aan beide zijden, wanneer je een auto inspecteert. Het standaard onderstel is van een goede kwaliteit, maar veel GT3-eigenaren die regelmatig het circuit opzoeken monteren hardere veren en/of verstelbare schokdempers. Een te harde afstemming heeft nadelige gevolgen voor het veercomfort op de openbare weg. Bovendien kunnen er allerlei rammeltjes en kraakjes optreden in het interieur.

 Exterieur

Populair zijn andere uitlaatsystemen en gewijzigde inlaatkanalen. Dit is een belangrijk aandachtspunt bij aanschaf van een GT3. Er zijn tuners die grote vermogenswinst beloven, maar met de meeste achteraf gemonteerde uitlaatsystemen of inductiekits verandert hooguit het geluid. Het komt er in de meeste gevallen op neer dat de auto alleen maar méér geluid gaat maken. Wanneer je de GT3 wilt gebruiken voor de dagelijkse kilometers (of in elk geval regelmatig uit de garage haalt) kan dat behoorlijk vermoeiend worden. Tijdens circuitdagen wordt vaak een limiet gesteld aan de geluidsproductie, waardoor je de kans loopt om uitgesloten te worden voor deelname. Met het standaard uitlaatsysteem komt de GT3 op sommige circuits zelfs al dicht in de buurt van het toegestane volume.

De versnellingsbak kan behoorlijk veel hebben, maar controleer de bediening aandachtig. Op het circuit kan de transmissie namelijk behoorlijk op zijn donder gekregen hebben. Wacht in elk geval totdat de versnellingsbakolie op bedrijfstemperatuur is, voordat u het schakeltempo opvoert. Met name de synchromeshringen van de derde en de vierde versnelling zijn gevoelig voor slijtage, dus controleer of de tandwielen van deze versnellingen soepel in elkaar grijpen. Het schakelmechaniek zelf is ook niet geheel gevrijwaard van slijtage, waardoor de pook veel speling kan vertonen. Er zijn eigenaren die een pook met verkorte schakelwegen monteren, wanneer het schakelmechanisme versleten is.

Ook het limited slip-differentieel kan slijtage vertonen. Hierdoor krijgt de auto op hoge snelheid last van instabiliteit en slijten de achterbanden onregelmatig. Je kunt de conditie van het differentieel controleren door de auto van achteren op te krikken en een wiel te verdraaien. Het wiel aan de andere kant hoort dan in de tegenovergestelde richting te gaan draaien. Gebeurt dat niet, dan zijn hoogstwaarschijnlijk de differentieelsloten aan vervanging toe. Ten slotte kunnen de reactiearmen van de voorwielophanging verbogen zijn, als gevolg van een onzachte aanraking met een kerbstone (of op de openbare weg: een stoeprand). Dit is moeilijk te zien, maar het kan leiden tot een onregelmatig slijtagebeeld van de voorbanden.

 Interieur

Het interieur van de GT3 is grotendeels gelijk aan dat van de 996 Carrera en heeft zodoende dezelfde voor- en nadelen. Het goede nieuws is dat het zakelijk gelijnde dashboard zeer overzichtelijk is ingericht en alle bedieningsorganen onder handbereik zitten. Een comfortabele zithouding achter het stuur is snel gevonden en je voelt je gauw thuis. Het minder goede nieuws is dat verschillende panelen niet bestand zijn tegen de invloeden van de tijd. Hierdoor kan een interieur er na verloop van tijd nogal uitgeleefd uit gaan zien.

Het eerste wat gecontroleerd moet worden is de ontgrendeling van de voorklep en de motorkap bij de dorpel aan de bestuurderszijde. Voor de facelift werden trekhendels toegepast, na de facelift knoppen. Tussen de stoelen zit een handig opbergvak. De scharnieren van het deksel gaan snel kapot, dus pas op voor slechte reparaties. Net als in veel andere moderne auto’s worden de interieurpanelen met kunststof clips op hun plaats gehouden. Wanneer een paneel gedemonteerd moet worden, gaan deze clips vaak kapot. Check het interieur dus op deels loshangende panelen. Luister tijdens een proefrit ook goed naar bijgeluiden. Rammeltjes en kraakjes zijn geen uitzondering, mede als gevolg van de harde onderstelafstemming.

De Clubsport heeft standaard een rolkooi, maar er zijn ook genoeg Comfort-versies waarin achteraf een rolkooi is gebouwd. Laat dit wel netjes gebeurd zijn en check of de buizen en het laswerk netjes zijn afgewerkt. Ook als er geen rolkooi in de auto zit, is het verstandig om te controleren of dat in het verleden anders is geweest. Gaten in de vloer en in het tapijt zijn niet wenselijk en kunnen duiden op circuitgebruik. In veel Comfort-versies zijn kuipstoelen met vier- of zespuntsgordels gemonteerd. Ook deze horen met zorg gemonteerd te zijn. Bovendien moet de auto weer makkelijk om te bouwen zijn naar de oorspronkelijke specificatie. Vraag de eigenaar in elk geval of hij de standaard stoelen nog heeft.

In een auto met een rolkooi is het lastig in- en uitstappen. Controleer de bekleding op beschadigingen en slijtplekken, net als de onderrand van het dashboard en de lak van de rolkooi zelf. Kijk ook goed naar de deurbekleding. Wanneer deze flink is ingedeukt of versleten ter hoogte van de ellenbogen, dan heeft de auto veel circuitervaring. Tijdens het bochtenwerk ontkom je er namelijk niet aan om de deuren als steun te gebruiken voor je armen.

 Checklist

-Verwijder het tapijt in de kofferbak en controleer de auto op schadeherstel. De originele lak is hier niet heel netjes aangebracht, dus wees achterdochtig wanneer de lak er te mooi uitziet.

-Heel wat GT3’s zijn op het circuit gebruikt, waardoor je een auto extra goed moet controleren op sporen van schade. Nota’s van reparatie zouden uit de onderhoudshistorie gehaald kunnen zijn. Sommige reparaties kunnen slecht zijn uitgevoerd, met wegliggingsproblemen tot gevolg. Dat maakt een auto een gevaar op de weg.

-Controleer de koplampen op barsten en krassen in het glas. Nieuwe units zijn erg duur. Xenonverlichting was optioneel.

-Bekijk of de spiegelhuizen door steenslag beschadigd zijn en controleer de elektrische bediening.

-Kijk of de kunststof spoilerlip onder de bumper bekrast is. Zeker wanneer de auto een keer in een grindbak beland is, gebeurt dat snel.

-Het front van de auto is gevoelig voor steenslag. Met name auto’s die op het circuit zijn gebruikt vertonen vaak lakschade. Check de kwaliteit van de lak van de bumper en voorklep op slecht herstel.

-De deuren zijn vrijwel vlak en de dunne plaat deukt snel. Deukjes vind je het snelst door langs de plaat te kijken – grote kans dat je minstens een deukje tegenkomt.

-Rond de deurvangers op de B-stijlen kan zich roest gaan vormen. De oorzaak hiervan is de beweging die in de vangers zit. Bij de meeste auto’s is dit onder garantie door Porsche verholpen, waarbij een kunststof afdichting achter de vanger is gemonteerd. Vanaf de facelift hadden alle auto’s deze afdichtingen.

-De achterschermen kunnen vlak voor de wielen flinke lakschade vertonen, als gevolg van steenslag. Met name wanneer de auto op het circuit werd gebruikt.

-De banden moeten van een A-merk zijn. Controleer het loopvlak op een regelmatig slijtagepatroon. Als dat niet het geval is, kan dit duiden op een verkeerde uitlijning of op schade.

-De wielen horen standaard GT3-wielen te zijn. Controleer de velgranden op beschadigingen en corrosie.

-Wanneer je een deur ontgrendelt, hoort het portierraam iets omlaag te zakken. Gebeurt dat niet, dan kunnen de rubbers beschadigd zijn.

-Let op de portierbekleding. Wanneer deze aan de bestuurderszijde is gedeukt of versleten ter hoogte van de ellenbogen, duidt dit op slijtage als gevolg van intens circuitgebruik.

-Controleer de voor- en de achterbumper op scheuren en barsten in het kunststof. Ze zijn ontworpen om kleine aanrijdingen te weerstaan, zodat beschadigingen duiden op contact op hogere snelheid. Nieuwe bumpers zijn duur, zodat ze bij schade meestal gerepareerd worden.

 Clubsport en Comfort

De meeste 996 GT3’s zijn geleverd in de standaardspecificatie – de zogenaamde Comfort-versie. De Clubsport werd aangeboden als optie voor het standaardmodel. Het pakket bestond uit kuipstoelen met brandwerende Nomex-bekleding, een zespuntsgordel voor de bestuurder, een rolkooi, een brandblusser in de voetenbak van de passagier en hoofdstroomschakelaars vlak voor de versnellingspook en onder de voorklep. Op de motor van de eerste generatie GT3’s was een ‘eenmassavliegwiel’ gemonteerd. De zijairbags en de boordcomputer werden geofferd. De beste manier om een echte Clubsport te identificeren, is aan de code ‘003’ op de optiesticker (aan de binnenkant van de voorklep en in het onderhoudsboekje). Als je de auto voornamelijk op de openbare weg wilt gaan gebruiken, dan is de Comfort-versie de meest verstandige keuze. De rolkooi, de stoelen en de zespuntsgordel zijn alleen maar lastig wanneer je veelvuldig met de auto rijdt. Bovendien zijn een radio en airconditioning wel zo comfortabel. Ben je echter op zoek naar een auto waarmee je veelvuldig naar het circuit wilt gaan, dan heeft de Clubsport alles te bieden wat je hartje begeert. De Clubsport is zeldzamer, waardoor het ook langer duurt om een goed exemplaar te vinden. De beste exemplaren van de 996 GT3 Mk1 zijn de modellen uit het jaar 2001, toen de laatste 508 werden uitgeleverd. Deze waren voorzien van een flink aantal upgrades die ook in de GT3 Mk2 zijn toegepast. Zo is deze serie voorzien van sterkere synchromeshen in de versnellingsbak (staal i.p.v. messing), verbeterde leidingen tussen motor en radiateuren, alcantara hemelbekleding, hoogwaardiger tapijt en elektronische koffer- en motorklepbediening.

 

996 GT3 HISTORIE

Productiedata: 1999-2000

Productieaantal: 1.868

Opvolger van: 993 RS

Opgevolgd door: 997 GT3

Verwant aan: 996 Carrera, Turbo, GT2

Technische gegevens

 

Inhoud cm3                                                    3.600

Cilinderconfiguratie                                     zescilinder boxermotor

Kleppen per cilinder                                       4

Vermogen (kW [pk] bij r/min]                   265[360]/6.300

Koppel (Nm bij r/min)                                 370/6.300

Topsnelheid (km/h, fabrieksopgave)        302

0-100 km/h (sec. fabrieksopgave)             4,8

Verbruik gemiddeld (l/100 km)                  12,9

Massa (kenteken) kg                                      1.350

CO2 uitstoot   (g/km)                                      320

Nieuwprijs                                                         132.731 euro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

3 reacties

  1. Allereerst proficiat met het feit dat je een 911 bezit uit 1964. Er staat eenzelfde exemplaar te koop bij een dealer voor de absurde prijs van 675000 euro, nee, geen tikfout.
    ik overweeg een gt3 aan te schaffen. Maakt het veel uit ihkv waardestijging of ik een comfort of clubsportuitvoering aanschaf? Ik heb er zelf onvoldoende verstand van, wie zou mij kunnen adviseren en een auto kunnen bekinken of keuren? Ik werk in het buitenland en hoef geen invoerrechten te betalen als ik daar een auto koop door een diplomatieke status. Kent u bedrijven waar ik het beste kan gaan kijken?

  2. Hallo Hans

    Ja een Clubsport is het beste. De GT3 is over vijf jaar ook een klassieker. Maar het ‘probleem’ is dat ‘ie nooit in de RS-galerij komt. Die gaan allemaal veel verder omhoog. Als je het je kunt veroorloven zou ik kiezen voor een 996 GT3 RS of een 997 GT3 RS. Zijn nu al duur maar die kunnen ooit tonnen waard worden en de ‘gewone’ GT3 niet. Aan de andere kant is een GT3 goedkoop en een heerlijke rijdersauto. Ik heb niet genoeg verstand voor een aankoopkeuring maar kan wel iemand adviseren die het wel kan.

    Succes met de speurtocht!

    Vriendelijke groeten

    Erik Kouwenhoven

  3. Geachte

    Zou mijn GT3 MK1 2000 clubsport 18000 km zwart 100 % orgineel
    geen circuit 1ste eigenaar BBS 18duim wielen nieuwe banden onderhoudsfakturen
    PORSCHE BRUSSELS willen verkopen tegen een goede prijs
    Kent U eventueel iemand
    Alvast bedankt

    Vanderstylen Frank
    emailadres denise.meerschaert@gmail.com
    0475/409680
    3800 Knokke Belgie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.