Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De komst van de nieuwe Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4 is iets waar velen al op zaten te wachten. Bij de huidige modellen Boxster en Cayman is de viercilinder toch voor vele liefhebbers een minpuntje. En ja het turboblok van de 718 presteert meer dan prima.  Maar toch ……. Velen van ons konden de zescilinders van de voorgaande generaties toch niet vergeten. Vandaar dat menig Porsche liefhebber halsreikend naar dit moment heeft uitgekeken. De Nieuwe Porsche 718 Spyder en Porsche 718 Cayman GT4. 

Vooral deze laatste heeft bij vele de voorkeur. Het is de eerste keer dat de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4 samen de nieuw ontwikkelde 4,0-liter zescilindermotor met natuurlijke aanzuiging in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak delen. 

Deze boxermotor levert in beide modellen 309 kW/420 pk. De atmosferische 4,0-liter zescilinder boxermotor is gebaseerd op de turbomotoren van de huidige 911 Carrera-serie. De hoogtoerige krachtbron levert met 309 kW/420 pk. Dat is 35 pk meer dan de vorige GT4. En of dat niet genoeg is heeft de derde generatie Spyder zelfs 45 pk meer. Het maximumkoppel van 420 Newtonmeter is beschikbaar tussen 5.000 en 6.800 tpm. De beide handgeschakelde sportwagens bereiken een snelheid van 300 km/u. Voor velen van ons het magische getal; de 718 Spyder tikt de 301 km/u aan, terwijl de 718 Cayman GT4 een top bereikt van 304 km/u en dat met 8.000 tpm. Beide accelereren van 0 in 4,4 seconden naar 100 km/u. Het brandstofverbruik van de nieuwe sportwagens bedraagt 10,9 l/100 km volgens NEDC*. 

De liefhebbers boxermotor zullen verheugd zijn dat hun unieke zescilinder boxersound is gebleven. 

Nieuw zijn bijvoorbeeld de adaptieve cilinderbesturing. Bij het gedeeltelijk aanspreken van het vermogen wordt de brandstoftoevoer op een van de twee cilinderbanken tijdelijk onderbroken, wat het brandstofverbruik verlaagt. Ook nieuw bij deze hoogtoerige motor zijn de piëzo-injectoren voor rechtstreekse benzine-injectie die bijdragen aan een emissievriendelijk verbrandingsproces. 

Een van de onderscheidende kenmerken van de 718 Cayman GT4 is de verbetering van de aerodynamica. De aanpassingen zorgen voor maximaal vijftig procent meer downforce zonder de luchtweerstand nadelig te beïnvloeden. Ja u leest het goed, de Cayman GT4 heeft 50 procent meer neerwaartse druk dan zijn voorganger. 

Maar beide modellen profiteren ook van een nieuwe uitlaatdemper, waardoor aan de achterzijde ruimte gecreëerd is voor een diffuser die er voor zorgt dat er dertig procent meer druk op de aangedreven achterwielen wordt gegenereerd. Ook de geoptimaliseerde GT-neus houdt het aerodynamische evenwicht in balans door middel van een grote spoilerlip en zogeheten Air Curtains waarmee de luchtstroom zonder verstoringen langs de voorwielen wordt geleid. De Porsche 718 Spyder heeft een compleet nieuw ontworpen lichtgewicht dak. Dit nieuwe dak is ontworpen voor hoge snelheden. Maar het is ook volgens Porsche eenvoudig te openen en te sluiten.

Porsche belooft zelfs dat met dit dak de auto geschikt is voor dagelijks gebruik. Dat was in het verleden wel anders bij de Spyders van Porsche. In tegenstelling tot de Cayman GT4 vaste spoiler heeft de 718 Spyder een achterspoiler die bij 120 km/u automatisch omhoog komt.

Voor de allereerste keer profiteert de 718 Spyder van het GT-chassis van de 718 Cayman GT4. Het lichtgewicht onderstel maakt gebruik van technologie afkomstig van het circuit. Het Porsche Active Suspension Management (PASM) verlaagt het chassis met 30 mm. Dus ook de open 718 Spyder profiteert volledig van dit ontwerp. 

Het Porsche Stability Management (PSM) is nog verder verbeterd en nu nog gevoeliger en preciezer. Maar is in twee fasen uit te schakelen. Porsche Torque Vectoring (PTV) – met het mechanische sperdifferentieel op de achteras – verbetert de longitudinale en zijdelingse dynamiek, en zorgt voor verder verbeterde bochtprestaties en rijplezier. Een optioneel Clubsport-pakket is ook beschikbaar voor de GT4. Het nieuwe krachtige remsysteem van de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4 zorgt voor een enorme vertraging dankzij grote monoblokremklauwen van aluminium. Optioneel is Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) beschikbaar.  

Wat gaan ze u kosten? De consumentenadviesprijs van de 718 Spyder is € 148.500,- inclusief BPM en € 97.242,- exclusief BPM, de 718 Cayman GT4 kost € 151.400,- inclusief BPM en € 100.143,- exclusief BPM.  

Als u dan bedenkt dat de goedkoopste versie van de 992-generatie 156.700 euro kost, is een van de beide Porsches 718 niet zo’n verkeerde optie. Mijn keuze? Ik persoonlijk zou voor de GT4 gaan.  

De Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4 zijn per direct te bestellen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.