De eerste veilingdag is achter de rug en de verhitte veilinghamers krijgen een dag rust. Twee bijzondere Porsche hebben inmiddels al flink wat dollars doen rollen. De Porsches lijken het sowieso niet slecht te doen, bij Bonhams waren het slechts twee exemplaren die niet van eigenaar wisselden en op de eerste veilingdag van Gooding & Company en RM Sotheby’s was het evenmin kommer en kwel. De vroeg aangekondigde 908 was de enige Porsche bij RM Sotheby’s die tot dusver onverkocht bleef.
Veilinghuis Gooding & Company had twee unieke Spyders in de catalogus staan. Het oermodel de 550 Spyder en zijn latere evenknie die eveneens niet onverdienstelijk op de circuits was, de RS Spyder.
6430 dollar
De 550 Spyder, bijgenaamd ‘Giant Killer’, is een van de meest significante Porsches in de racehistorie van het merk. Deze Porsche plaveide de weg voor vele successen in de autosport en is dan ook terecht een legende. Gooding & Company veilde 550 Spyder 550-0053. Deze 550 werd in 1955 nieuw geleverd aan de Amerikaanse privateer racer Eldon C Beagle. Beagle betaalde 6430 dollar voor de Porsche en het was de eerste in een rijtje Spyders die de Amerikaan later nog zou bezitten. Er werd succesvol met de Spyder geracet en deze historie is zorgvuldig gedocumenteerd. Daarbij is de auto een volledig matching numbers exemplaar. Dat laatste werd bewezen bij het meest recente onderhoud, waarbij zelfs de nummers van de onderdelen in de motor nog overeenstemden. De rekening voor dat recente onderhoud passeerde overigens de 30 duizend dollar. Al met al klopte het hele plaatje en dat leverde inclusief toeslagen bijna 4,5 miljoen dollar op. De olijk aandoende Porsche laat zien nog immer tot de groten te behoren.
RS Spyder
Ook de moderne evenknie van de 550, de RS Spyder, voegde de nodige successen toe aan het palmares van het merk uit Zuffenhausen. Na het succes van de 911 GT1 bij de 24 uur van Le Mans in 1998 stond het racen bij Porsche, op fabrieksniveau, lange tijd op een laag pitje. Helemaal stil lag het zeker niet, want achter de schermen werd er gewerkt aan een nieuwe prototype racer. En zo debuteerde in 2005 de RS Spyder, een auto die in de LMP2 klasse uit ging komen. De keuze voor LMP2 was simpelweg ingegeven doordat het dieselgeweld in de LMP1 categorie de scepter zwaaide en Porsche daar geen antwoord op had door het ontbreken van dieselmotoren in het gamma van de autobouwer. Daarnaast was het idee om een auto te ontwikkelen voor privéteams, een trede hoger als aanvulling op de 911 RSR en Cup auto’s die de basis vormden voor het succesvolle klantenprogramma van Porsche. De pijlen waren gericht op de populaire American Le Mans Series en de LMP categorieën in races in Europa. In handen van Penske Motorsports werd in Amerika zege op zege geboekt en ook in Europa wist de RS Spyder aardig wat overwinningen te vergaren.
De RS Spyder die Gooding & Company afgelopen nacht veilde behoorde tot de laatste gebouwde exemplaren en werd geleverd aan een Amerikaans team om uit te komen in de ALMS Series. Maar uiteindelijk besloot het team niet te deel te nemen en werd er met deze Spyder op wat testritten en twee historische races na niet geracet. De auto kwam daarna in handen van een verzamelaar en werd zorgvuldig onderhouden. Het was de eerste keer dat een RS Spyder geveild werd en Gooding & Company zal zich niet beklagen, 4,5 miljoen dollar werd er, inclusief toeslagen, betaald voor deze unieke Porsche.
Of de veilinghamers in Monterey overhit raakten, daarover binnenkort meer.
Foto’s: Gooding & Company