Search
Close this search box.

LA Literature and memorabilia show/Porsche week in LA met veel foto’s!

Veel Amerikaanse klassieke Porsche-bedrijven houden in combinatie met de wereldberoemde Swap Meeting op 2 maart in LA een open huis, tijdens de zogenaamde Porsche week. Liefhebbers van klassieke Porsches komen hier sinds jaar en dag naartoe om zich te verlekkeren aan alles wat met Porsche te maken heeft – van prachtig gerestaureerde auto’s tot de kleinste, verroeste , eindelijk gevonden onderdeeltjes op de diverse onderdelenmarkten. Porsche-liefhebbers Mark Hetsen en Martijn de Haas gingen kijken.

We hebben geluk dit jaar want een aantal van de shops doen voor het eerst weer mee dit jaar en hebben dan ook goed uitgepakt. Op woensdag 27 februari vertrekken we vroeg richting LA. Na een lange vlucht komen we eind van de ochtend, lokale tijd, aan in LA. Aangezien ons van tevoren uitgedokterde programma langs alle shops, pas donderdag begint, gaan we als echte toeristen woensdag overdag eerst nog even naar het beroemde Venice Beach en Santa Monica, altijd leuk om daar even te kijken en alvast de Californische sfeer te proeven. ‘s Avonds de routes nog even goed checken en dan klaar om ons te laten verrassen de komende dagen.

Donderdag begint de dag vroeg, we willen niet te veel missen en na een lekker Amerikaans ontbijt in een welbekende diner gaan we vol verwachting op stap. We beginnen in het Noorden van LA bij Espo Restauration, het bedrijf van John Esposito, beroemd in LA vanwege zijn ‘flares’. Het bedrijf zit op een beetje shabby industrieterrein, dus we twijfelden even of we goed zaten, maar de twijfel was snel verdwenen toen we voor de deur stonden. Het is een leuk bedrijf, bestaande uit allemaal losse garages aan een soort open terrein met ruimtes voor schade en vuil werk, de afbouw van de gerestaureerde Porsches en natuurlijk een eigen spuitcabine.

Van complete strakke restauraties, backdates, moderne updates tot schade en motorrevisie: hier doen ze het allemaal in eigen beheer. Een gaaf no-nonsens bedrijf met erg leuke, vriendelijke mensen die je gelijk welkom heten met een kop koffie, en een geïnteresseerd praatje. En wat we de hele week merken: als je ergens deze mensen opnieuw tegenkomt en er altijd weer hartelijk wordt gegroet, voel je je toch een beetje onderdeel van de Porsche scene in Californië.

Na erg gave 911’s van diverse jaartallen te hebben gezien, reizen we door naar oost LA, Pasadena, naar Sierra Madre Collection, Classic European auto Parts. Hier aangekomen valt onze mond open: zo hoort een cars & coffee te zijn, heel veel gave Porsches staan geparkeerd op een oplopende laan met palmbomen, een fantastisch gezicht. Sierra Madre is de leverancier voor Classic Porsche parts en ze hebben goed uitgepakt. Diverse biertjes van de tap, in hun complimentary glas, en ook weer lekkere hapjes. De locatie is echt in een mooie, gezellige omgeving. Maar we zien vooral veel Porsches in allerlei stadia, genoeg te zien en erg goeie sfeer. Ook hier weer is iedereen enthousiast en geïnteresseerd, echt top. We spreken bijvoorbeeld met Crazy Joe, geen idee wie hij is, maar hij is wel gepassioneerd.

En weer door naar zuid-oost LA, Anaheim – naar Benton Performance. Dit bedrijf van John Benton specialiseert zich vooral in de 912 en 356. Voor hem is vooral de techniek belangrijk. Ze houden de auto’s veelal in de patina look, maar de motoren en het onderstel zijn hier up to date. Ook hier een erg goeie sfeer, mooie relaxte werkplaatsen en weer genoeg mooie dingen te zien. Koud biertje of colaatje en Taco’s van de BBQ. Voor het eerst in een paar jaar hebben ze open huis en dan willen ze het ook goed doen. Zowel John als de monteurs vertellen graag waar ze mee bezig zijn en laten dit dan ook uitgebreid zien.

Echt een aanrader en superleuk bedrijf. Zo laat de motorenbouwer laat ons de Polopolus viercilinder 911-motor zien, een motor die 45K kost maar rijdt als een 50K-motor, aldus John. Martijn was jarig vandaag en werd speciaal door John zelf toegezongen.

Dan begint de vrijdag ook weer vroeg, dit keer richting het zuiden van LA. We gaan naar John Willhoit auto Restauration in Long Beach. Hij zit op een mooie locatie met diverse ruimtes aan twee kanten van de weg. Ook weer een bedrijf dat alles in-house doet: motorrevisie en tuning, plaat- en spuitwerk en afbouw. De diverse werkplaatsen zijn opgedeeld in vuile werk-, afbouwwerkplaatsen en een prachtig glimmende, sfeervolle showroom. John bouwt zijn eigen twinplug viercilinder 356/912 motoren, die hij ook uitvoerig kan testen op zijn eigen motortestbank. Hier krijgen we dan ook een uitgebreide demo van, erg leuk en leerzaam.


De twinplug (twee bougies per cilinder, net als de latere 911’s) viercilinder motor is erg hot hier in Southern California, zoals wij ook zouden zien bij de andere bedrijven die onder andere met de motoren bezig zijn (zoals Benton en Emory). “De throttle response zou stukken beter zijn”, aldus John Willhoit, “maar overall zou het de performance niet verbeteren.” Nou ja, misschien de uitstoot wel, in deze tijd toch een aandachtspuntje. Verder heeft ook hij weer de mooiste Porsches staan en uiteraard ook weer de bekende BBQ met bratwurst en diverse drankjes.

Dan gaan we door naar Cosa Mesa, verder naar het zuiden. In dit gebied zitten veel Porschebedrijven en classic car bedrijven gevestigd. Een van hen is Car Park USA, een restauratiebedrijf van de Nederlander Henk Baars, dat is gespecialiseerd in vroege 911’s. Hij heeft pas op zaterdag open huis, maar vindt het geen probleem om ons een uitgebreide tour te geven en even een babbeltje met ons te maken.

Hij kwam twintig jaar geleden naar de Verenigde Staten voor de American Dream en na diverse dingen geprobeerd te hebben, kwam hij toch weer terug bij zijn oude liefde: vroege 911’s. Henk doet ook weer alles in-house en dat is te zien: er wordt geen cent bezuinigd op de projecten die hij heeft staan, veel prachtige 911’s swb staan er te glimmen. Helaas geen bier en BBQ op vrijdag, dan moeten we op zaterdag komen, maar ons programma is helaas te druk. Volgende keer weer, maar echt een aanrader! We nemen afscheid van deze allervriendelijkste kerel.

Inmiddels zijn we bekenden uit Nederland tegengekomen die ons attenderen op wholesale, maar eerst naar Autokennel, een kleinschalig leuk bedrijf dat bij Henk Baars bijna om de hoek zit. Zij zitten aan een soort klein pleintje met diverse garageruimtes met allemaal kleine bedrijfjes en klassieke autoliefhebbers, die hun eigen specialiteit hebben. Autokennel doet veelal service en onderhoud, maar zo zit er ook een interieurbekleder, elektraspecialist enzovoort. Ieder als zelfstandig bedrijfje, maar zo kunnen ze elkaar prima aanvullen. Echt een leuke opzet. En weer worden we hartelijk welkom geheten, dit keer met Pizza en drankjes.

Gauw door naar Wholesale, op een superlocatie hebben zij een werkplaats en showroom. Niet groot, maar echt sfeervol en waar onder andere het prototype van een 912 te koop staat. Zij doen voornamelijk complete restauraties van diverse klassiekers, maar Porsche is toch echt hun voornaamste merk.

Op een andere locatie hebben ze een onderdelenmarkt, op een zeer apart achteraf industrieterrein(tje), waar onder andere ook een Ferrari en een Volvospecialist zitten. Een paar garageboxen vol met tweedehands onderdelen. Na goed rommelen tussen de onderdelen kun je best aardige onderdelen tegenkomen, dus we vermaken ons prima. De hotdogs van de bbq en het bier smaken ons ook. Ondanks de kleinschaligheid en het shabby karakter van de locatie treffen we hier grote namen uit de klassieke Porsche wereld. Is dit nu waar Abraham de mosterd haalt?

LA lit and toy show

In de conferentiezalen van het LAX Hilton wordt de LA lit show ieder jaar georganiseerd. Handelaren en particulieren stallen hier hun spullen uit. Nieuwe, oude en gerestaureerde onderdelen worden hier aangeboden. Kopen, kijken en kletsen over Porsches en Porsche-onderdelen is hier de hoofdzaak.

De hele Porsche Scene uit California en wijde omtrek is hierbij aanwezig. Zelfs Jerry Seinfeld had nog wat spulletjes nodig. En ook vanuit Europa is er genoeg animo. Wij vonden eigenlijk de show niet heel special. De bezoeken aan de diverse bedrijven waren veel leuker. Maar de sfeer was weer erg gezellig en speciaal, we ontmoeten ook hier weer veel Porsche-vrienden.

‘s Middags gaan we onderweg naar Noord LA naar Emory Motorsport. Rod Emory heeft er echt een evenement van gemaakt, hij is net verhuisd en heeft slechts op het laatste moment het adres bekendgemaakt waar de happening gaat plaatsvinden.

Rod Emory bouwt voornamelijk Porsche 356 outlaw’s, Porsches die de looks hebben van de klassieke 356, maar onderhuids helemaal opnieuw opgebouwd zijn. Hierbij maakt hij wel gebruik van originele 356’s, en zoals wij bij hem kunnen zien, zijn er blijkbaar genoeg in California om te verbouwen en is het niet persé nodig om ze altijd helemaal origineel te restaureren, zijn voorraad is echt niet normaal! Het gehele onderstel wordt opnieuw opgebouwd met onafhankelijke voor- en achtervering , maar ook complete andere motorophangingen (zoals van de 911).

Verder maakt hij gebruik van eigen viercilinder motoren (yep, ook weer twin plugs), die er uitzien als 911 motoren, maar dan de viercilinder versie. Bij de montage kan hij gebruik maken van heel veel onderdelen van de 911 motor (o.a. cilinders, koppen met bovenliggende nokassen, koelers, enz.). Uit deze motoren komt dan meer dan 200 pk, best aardig in de vrij lichte 356.


Daar aangekomen is wel duidelijk dat hij het groots heeft aangepakt. Het is een enorme drukte en veel, heel veel auto’s staan uitgestald in diverse stadia. Gaaf om te zien wat je kan doen als je de mogelijkheden hebt en vooral de voorraad auto’s, als in de fabriek staan ze opgesteld. Zo ook de concept 356 RSR, in opdracht van MoMo – een 400 pk sterk bi-turbo concept. Echt een technisch hoogstandje.

En natuurlijk staat er de 356 SL, de eerste Porsche-winnaar van Le Mans, een prachtig exemplaar, helemaal opnieuw opgebouwd. Ook hier weer eten en drinken in overvloed, maar wat een drukte: na de Lit show in het Hilton is blijkbaar iedereen hier naartoe gekomen. We besluiten niet meer naar de open huizen in Costa Mesa te vliegen. Relaxed in Santa Monica een steak eten heeft dit keer onze voorkeur.


Dan is het zondag de afsluiting van Porsche week. Op naar Annaheim waar The Phoenix Club voor de swap meeting en een soort van Cars & Cofee the place to be is. Super locatie weer, een soort evenementengebouw met een parkachtig pleintje, met boompjes en picknicktafels en grasvelden.

Er staat een grote tent voor de diverse handelaren met hun spulletjes, een beetje hetzelfde als in het Hilton op zaterdag, maar buiten op het plein is de kofferbakverkoop. Hier kun je de echte koopjes vinden. En her en der staan de diverse Porsches geparkeerd, alle types door elkaar heen en iedereen is even enthousiast, heel gezellig. De middag hebben we gebruikt om het Petersen Automotive Museum downtown LA te bezoeken, ook een echte aanrader. Vooral de rondleiding door de kelders is geweldig.

Natuurlijk hebben we ook de diverse handelaren (oa European Collectibles, Beverly Hills car club, enz) opgezocht op zoek naar eventuele koopjes en mooie auto’s, maar helaas zijn de koopjes er niet echt meer en de mooiere Porsches kosten ook genoeg. Maar altijd leuk om even te kijken.

Wat zo opvalt de hele week is dat iedereen in LA super enthousiast is, of je nu een afgeragde 912 of een strakke Singer hebt (die staan ook gewoon tussen de rest geparkeerd). Het Porsche-gevoel is overal aanwezig en wij voelden ons er echt onderdeel van. Helaas konden we niet naar alle open huizen, maar wat we gezien hebben was echt leuk en gaf ons weer genoeg inspiratie om lekker met onze eigen projecten aan de gang te gaan. Kortom: een aanrader voor alle rechtgeaarde liefhebbers van klassieke Porsches.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.