Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Porsche fabrieksrijder Gerhard Mitter; de getalenteerde all-rounder

Gerhard Mitter werd beschouwd als een van de beste en meest veelzijdige Duitse autocoureurs van de jaren zestig. Zijn grootste successen vierde hij als Porsche-fabrieksrijder. Vijftig jaar na zijn overlijden kijken we terug op zijn successen.

Porsche 718 Formula 2, German Grand Prix, Nürburgring, 1963

Of hij nu in een sportwagen of een toerwagen zat, een formule-raceauto of een prototype, op het circuit of in de bergen – in de jaren zestig was Gerhard Mitter een van de coureurs die je moest verslaan. Na eerste successen in de motorsport in de jaren 1950, verwisselde Mitter in 1959 zijn motorfiets voor een raceauto. De geschoolde monteur begon aanvankelijk in de Formula Junior en werd de meest succesvolle Duitse coureur in deze raceklasse, die ondertussen aandacht trok omdat hij zijn eigen auto’s bouwde en met krachtigere DKW-motoren reed.

In 1964 werd Mitter fabrieksrijder bij Porsche en hij nam al snel daarna deel aan het Europese Hill Climb Championship, in de voetsporen van Edgar Barth, die stierf in 1965. Mitter wedijverde Barth bij het behalen van drie European Hill Climb Championship-titels en deed het in drie opeenvolgende jaren . In 1966 bereikte hij dit met de Porsche 906 Carrera 6. In 1967 en 1968 verdedigde hij zijn titel met de Porsche 910/8 Bergspyder. Met zijn vermogen om al zijn energie en concentratie in een paar minuten te focussen, werd Mitter vrijwel onverslaanbaar in heuvelklimraces.


Gerhard Mitter in the Porsche Type 910/8 Bergspyder, 196

Op 4 mei 1969 vierde Gerhard Mitter zijn grootste overwinning. Samen met co-rijder Udo Schütz won hij de Targa Florio met de Porsche 908/02. Slechts een week later nam hij deel aan Spa-Francorchamps, met de nieuwe Porsche 917 die zijn racedebuut maakte. Hoewel een gebroken klepveer hem dwong om na slechts één ronde de eerste race van de 917 op te geven, was het in dit jaar dat hij deel uitmaakte van het fabrieksteam dat het eerste Wereldkampioenschap voor fabrikanten in de geschiedenis van Porsche won. Tegelijkertijd had de technisch geschoolde Gerhard Mitter zich gevestigd als het primaire contact voor de ingenieurs Peter Falk en Hans Mezger.

In actie tojdens de Targa Florio; 4 mei 1969

Ondanks zijn succes in het European Hill Climb Championship en in het World Sportscar Championship en World Championships voor fabrikanten, heeft Mitter zijn Formule-racecarrière nooit uit het oog verloren. Hij was van plan zijn doorbraak in de Formule 1 te maken in 1970 en had al een contract getekend met Ford.

Maar op 1 augustus 1969 crashte Gerhard Mitter op de Nürburgring tussen Flugplatz en Schwedenkreuz en stierf op slechts 33-jarige leeftijd. Een exacte oorzaak is nooit genoemd. Zowel een stuurfout als een mechanische fout aan de  BMW Formule 2-racewagen worden als mogelijke oorzaak genoemd. We zullen het nooit weten.

Video Dunlopinsideracing. Gerard Mitter legends

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black