Goed nieuws voor fans die moderne Porsches maar waterkokers vinden. Het merk keert terug naar de geliefde luchtgekoelde motor. Het slechte nieuws is dat het bij slechts één exemplaar blijft en dat je er niet mee de openbare weg op mag.
Twintig jaar nadat de 911 van de 993-generatie uit productie ging, heeft Porsche Classic een compleet nieuwe luchtgekoelde 911 Turbo gebouwd. Het unieke verzamelaarsobject is uitgevoerd in de carrosseriekleur Golden Yellow Metallic, staat op zwarte lichtmetalen velgen met Golden Yellow-accenten en heeft een zwart interieur met Golden Yellow-designdetails. Hij refereert daarmee aan de Porsche 911 Turbo S Exclusive Series uit 2017.
Je kon er eigenlijk op wachten. De absolute marktleider van de special editions heeft een nieuwe creatie het licht laten zien. Insiders waren een paar weken geleden al op de hoogte gebracht van de nieuwe ideeën van de creatieven van Porsche. Alleen de koets werd getoond, en deze stond alleen nog maar in de grijze primer. De marketing is nog steeds goed op orde bij Porsche.
Alhoewel het nu al een zeer gewilde uitvoering is geworden die in geen enkele grote of kleine collectie zou misstaan, kunt u alleen via de aanstaande veiling van RM Sotheby’s in Atlanta een serieus bod doen. De opbrengst gaat naar een goed doel, de Ferry Porsche Foundation, die is opgezet ter ere van het zeventigjarige bestaan van Porsche en zich bezighoudt met onderwijs voor kansarme jongeren.
De basis is een originele koets van de laatste luchtgekoelde Porsche, nu afgelakt in de bijzondere kleur van de laatste Turbo S Exclusive Series. Overigens is het de meest kostbare lak die ooit door Porsche is geproduceerd “Golden Yellow Metallic”. 20 jaar nadat de laatste Porsche 993 turbo van de band afrolde ziet dit model van deze iconische turbo nu opnieuw het levenslicht. Gebouwd met uitsluitend originele onderdelen en goed voor 450 pk. De knipoog naar de meest recente Exclusive uitvoering is volop aanwezig: zwarte velgen met kleuraccenten maar ook in het interieur komt je, naast heel veel leder ook de ‘Exclusive’ kleuraccenten tegen.
De 450 pk sterke 911 Turbo is uitgerust met de karakteristieke luchtinlaten op de flanken. Die waren standaard op de 993 Turbo S, maar konden in 1998 als optie worden besteld op de reguliere 911 Turbo. De nieuwe klassieke sportwagen – die alleen op een circuit gebruikt mag worden – maakt op 27 september zijn debuut tijdens de Porsche Rennsport Reunion op Laguna Seca in de Verenigde Staten. Daarna wordt hij op 27 oktober geveild door RM Sotheby’s in het Porsche Experience Center in Atlanta. Weet echter wel dat de auto niet toegelaten is voor de openbare weg omdat ‘ie twintig jaar nadat de serie uit productie ging, is gemaakt. Hooguit leuk voor een rondje circuit dus.
Porsche Classic
Project Gold is de spectaculaire bijdrage van Porsche Classic aan de viering van ’70 years of Porsche sports cars’. Met de aankomende lancering van de Taycan – de allereerste volledig elektrische sportwagen van Porsche – in hun achterhoofd kwamen de experts van Porsche Classic op het idee om een volledig nieuwe auto te bouwen op basis van een 993-carrosserie.
Bi-turbo zescilinder boxermotor
De bouw van de 911 Turbo nam ongeveer anderhalf jaar in beslag. Eerst werd zijn carrosserie op dezelfde manier tegen corrosie beschermd en gespoten als moderne Porsches. Daarna bogen de specialisten van Porsche Classic zich over de assemblage. Achter in de 911 Turbo ligt een volledig nieuwe, luchtgekoelde 3,6-liter bi-turbo zescilinder boxermotor met 450 pk. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak en vierwielaandrijving.
Het chassisnummer volgt op dat van de laatste 993 Turbo die in 1998 van de productielijn rolde. Voor de kleurstelling van het exterieur en interieur zocht Porsche Classic de samenwerking met Porsche Exclusive Manufaktur, de afdeling die verantwoordelijk was voor de 911 Turbo S Exclusive Series, waarvan slechts 500 exemplaren zijn gebouwd.
Verzamelaarsobject
De Porsche 993 is uitgegroeid tot een gewild verzamelaarsobject. Het was de eerste 911 met een aluminium chassis en een bi-turbomotor voor de 911 Turbo-variant. De neus van de 993 is lager dan die van eerdere 911 modellen dankzij de overgang van ronde naar meer ellipsvormige koplampen. Innovatief aan de vierwielaangedreven 911 Turbo waren zijn aluminium velgen met holle spaken. In totaal zijn er slechts 345 exemplaren van deze 911 Turbo S geproduceerd.
2 reacties
De tekst “Het merk keert terug naar de geliefde watergekoelde motor”. Klopt niet.
Moet zijn luchtgekoelde motor.
Of het nu waterkokers zijn of dat het gebakken lucht is, het zijn geweldig mooie auto’s. In het verleden een luchtgekoelde 914-6 gereden en nu een Boxster 986.